Saya masih memilih untuk menulis di alam siber secara percuma walaupun sesekali ada yang mencadangkan agar saya menulis buku mengenai infertiliti. Sebelum mencedok atau memetik 'ilmu' dari laman ini, anda tidak perlu meminta kebenaran tetapi diingatkan membuat semakan sendiri terlebih dahulu dengan doktor anda atau guru anda sebelum mem'forward'nya kepada orang lain dan memikul tanggungjawab akibatnya. Pohon doa kesejahteraan dan limpahan rahmat Allah ke atas guru-guru saya dan juga pesakit-pesakit saya yang banyak mengajar saya bidang ini. (peringatan untuk diri sendiri) Segala pujian bagi Allah. Mudah-mudahan, taubat saya diterimaNya dan segala dosa saya diampunkanNya serta saya terus dilimpahi rahmatNya. Sekiranya ada kesalahan, pohon dibetulkan, saya terbuka kepada teguran.

Sebarang percubaan berbentuk komen atau soalan bertujuan mengiklankan apa sahaja perniagaan atau blog sendiri tidak akan disiarkan. Blog ini bukanlah untuk iklan menjual barang. Peace.....

Thursday, 10 December 2015

Blastocyst lagi dan lagi dan lagi

Bismillahirrahmanirrahim
In the name of Allah, Most Compassionate, Most Merciful.


Dah lama tak melaporkan kes-kes yang berjaya hamil untuk dikongsi memberi motivasi kepada yang lain.

Kali ini saya tulis lagi mengenai kes IVF yang berjaya hamil, yang ada appoitment dengan saya pagi tadi  Isnin lepas.

.
.
.

Kes pertama
Usianya 37 tahun
Berkahwin November 2005 (10 tahun)
Beliau dari luar KL (Pahang).
Pernah menjalani IUI 2 kali sebelum berjumpa saya tetapi tidak hamil.

Pertama kali bertemu saya di PHKL pada September 2014.
Cycle 32-40 hari.
HSG melaporkan kemungkinan perlekatan pada kedua belah tiub falopian walaupun masih belum tersumbat sepenuhnya.
Saya buatkan IUI sekali lagi (kali ke-3 beliau) pada bulan November, pun tidak berjaya hamil walaupun ada 3 kantung telur yang matang dan sperma suaminya bagus.

Mei 2015, beliau menjalani IVF.
Saya gunakan protokol antagonist dan plan untuk 'freeze-all-transfer-later'
OPU 26.05.2015 dapat 11 telur
Hanya 6 sahaja yang matang MII (jarang sangat berlaku insiden sebegini di mana MII hanya 55% sahaja daripada keseluruhan telur yang diperolehi). Saya dah semak, ubat yang beliau ambil mengikut jadual.
ICSI pada semua 6 MII, hasilnya 5 jadi embrio (ICSI fertilization rate = 83.3%).
Kesemua 5 embrio tersebut dibekukan.

Bulan Oktober 2015, beliau bersedia untuk FET.
Saya gunakan ubat pil.
Hari pertama 'period' 16.10.15
Asalnya atas faktor umur dan FET, mereka minta nak masukkan 3 embrio, maka embriologis pun 'thaw' 3 embrio. Lagi 2 masih tersimpan beku.
Pada hari FET, kesemua 3 embrio tersebut menjadi blastocyst.




2 daripadanya gred yang cantik, 1 lagi pula kurang cantik.
Kami bermesyuarat semula.
U-turn.
Beliau bersetuju dengan pandangan saya, tak jadi masuk 3 embrio, FET 2 sahaja embrio.
Kedua-duanya gred sangat cantik - gred 4BA dan 4BA, sedang hatching pun.
1 lagi embrio gred 4BB dibekukan semula.
Maka embrio beku beliau masih ada 3.



Tadi Isnin lepas , beliau datang scan, dari Temerloh.
Dah 7 minggu 2 hari usia kandungan, saiz bila diukur pun hampir sama.
Dah nampak degupan jantung bayi,
Seorang janin.

.
.
.

Kes kedua
Usianya 28 tahun
Berkahwin Jun 2011 (4 tahun)
Pertama kali berjumpa saya di PHKL pada April 2014.

IVF : saya gunakan protokol antagonist dan 'freeze-all-transfer-later'.
OPU 20.04.2015 dapat 6 telur
Kesemua 6 telur matang MII
Kesemuanya dibuat ICSI dan kesemuanya jadi embrio (ICSI fertilization rate = 100%) dan dibekukan.

Ini penilaian pada Day-5, sebelum dibekukan. Nampak tak ada perbezaan daripada segi perkembangan dan gred embrio-embrio di atas? Bila dikultur lebih lama, pemilihan 'the best embryo' lebih mudah dibuat. Apa pun, untuk profil beliau, saya gunakan pendekatan freeze-all transfer-later.


FET Oktober 2015
Thaw hanya 2 embrio.

Seperti dijangkakan, yang blastocyst tadi yang menunjukkan perkembangan bagus.
Maka masuk 1 sahaja blastocyst.
eSET frozen.
Gred 3BC, hatching.
1 lagi morula dibuang kerana tidak menunjukkan perkembangan.
4 embrio masih lagi tersimpan beku.



Tadi Isnin lepas beliau juga datang scan.
Dah 11 minggu 3 hari. Pun dah nampak jantung janin.

.
.
.

Kes ketiga
Panjang kisahnya, sebak pula saya membacanya.
Usianya baru sahaja memasuki 34 tahun.
Beliau terpaksa menjalani pembedahan sekali lagi (major) pada usia remaja kerana mengalami komplikasi pembedahan apendiks beberapa hari sebelum itu.
Mungkin ia memberi kesan kepada organ peranakan (rahim, ovari dan tiub falopian) kerana berada di dalam ruang yang sama/berdekatan dengan apendiks/usus.
Sebahagian usus beliau terpaksa dipotong kerana telahpun 'rosak'/peritonitis.
Beliau diberitahu oleh doktor tersebut bahawa beliau mungkin sukar/tidak boleh hamil.

Berkahwin pada Jun 2012.
Pernah menjalani IUI 2 kali, tidak berjaya.

Pertama kali berjumpa saya pada Ogos 2013.
Saya buat IUI sekali lagi, pun tidak berjaya.

Disember 2013, beliau menjalani IVF.
Saya gunakan protokol antagonist.
OPU dapat 10 telur (6 telur MII).
ICSI pada semua 6 MII, hasilnya dapat 4 embrio (ICSI fertilization rate = 66.7%).
ET masuk 2 embrio blastocyst gred 2BC dan 2BC.
Beliau hamil tetapi hanya dengan kantung kosong dari usia kandungan 6 minggu sehingga usia 10 minggu. Akhirnya kantung tersebut keluar sendiri, tak perlu prosedur cuci.

Mei 2015 beliau menjalani FET.
Masuk 1 embrio blastocyst gred 4CC (1 lagi morula with degeneration dibuang)
Tak berjaya.

Oktober 2015 baru-baru ini, beliau menjalani fresh IVF sekali lagi.
Saya gunakan protokol antagonist tetapi dengan dos FSH lebih tinggi (225 IU setiap hari).
OPU 15.10.15 dapat 11 telur (11daripadanya telur MII)
ICSI atas semua 11 MII, hasilnya dapat 7 embrio (ICSI fertilization rate = 63.6%).
ET 20.10.2015 masuk 1 embrio.
eSET blastocyst gred cantik 3AB.
6 lagi embrio dibeku-simpan.

Pada hari ET (day-5), ada :
- 4 blastocyst, 
- 1 compacting morula, 
- 1 morula dan 
- 1 blastomere (4 sel sahaja).
Pagi-pagi Day-5, embriologis 'whatsapped' saya gambar di atas, dengan menandakan 2 embrio yang hendak dibiarkan di dalam inkubator untuk pemilihan (saya biasanya buat ET pada waktu tengahari), manakala selebihnya dibeku-simpan pagi-pagi itu.

Walaupun ini bukan IVF kali pertama beliau, kami sepakat masukkan 1 sahaja embrio blastocyst kerana gred cantik. 
eSET lagi.
Satu lagi embrio turut dibekukan dan disimpan. Beliau ada 6 embrio dibekukan.

Isnin lepas, beliau juga datang scan. Dah nampak jantung baby.
Mudah-mudahan kali ini ia akan berjaya lahir cukup bulan.

.
.
.

2 perkara penting dalam mengagak kejayaan IVF:

Faktor pertama
1. Usia wanita
Ini faktor utama.
Walaupun gred embrio nampak cantik, tidak semestinya berjaya 'implantation' kerana gred sebenar embrio dipengaruhi oleh kualiti telur yang menurun dengan usia.
Sebab itulah, bagi wanita 35 tahun ke atas, bilangan embrio yang dimasukkan lazimnya lebih daripada wanita di bawah 35 tahun.


Faktor kedua
2. Gred embrio
Lazimnya, embrio blastocyst gred AA atau AB atau BA yang menjadi.
Kadang-kadang sahaja embrio gred C (pada trophectoderm) yang berjaya implantasi/hamil.
Itu sebabnya saya masih suka mengamalkan eSET dalam kumpulan ini.
Elective single embryo transfer.
Baik fresh mahupun frozen (cuma dalam kes frozen, kekerapannya kurang)
Kerana peratus kehamilan masih kekal pada tahap yang dicapai dengan ET 2 embrio tahun lepas.
Tetapi pada masa yang sama, kadar kehamilan kembar dapat direndahkan.

.
.
.

Masalah di Malaysia adalah kos IVF yang tinggi ini terpaksa ditanggung sepenuhnya oleh pesakit.
Pada usia 30 tahun, saya sendiri dahulu masih belum mempunyai simpanan hatta (bukan Hatta dengan 'H' huruf besar) RM10 ribu pun. Inikan pula berbelas ribu RM untuk IVF.
Itupun kalau berjaya hamil.
Kalau tak berjaya dan nak buat lagi sekali?
Saya masih ada sekelumit harapan semoga kerajaan menanggung kos IVF rakyatnya.
Ada harapan tu.
Kerana kini di beberapa hospital kerajaan telah ada perkhidmatan IVF dan kosnya sangat murah.
Sekitar RM5 ribu sahaja.
Siapa tahu, mungkin akan datang ianya percuma.

Sementara itu,
Memandangkan kita tidak dapat mengubah usia kita (dan usia telur kita), mungkin pemakanan dapat membantu.
Maka, jagalah pemakanan kita.
Makan makanan yang sihat dan berzat.


Sekian.

Allah is All-Knowing.
All praise is due to Him.

1 comment:

  1. Its an honor to meet you today Dr Adilah! I was lucky indeed. You are not only compassionate but understanding too! - Angie

    ReplyDelete