Saya masih memilih untuk menulis di alam siber secara percuma walaupun sesekali ada yang mencadangkan agar saya menulis buku mengenai infertiliti. Sebelum mencedok atau memetik 'ilmu' dari laman ini, anda tidak perlu meminta kebenaran tetapi diingatkan membuat semakan sendiri terlebih dahulu dengan doktor anda atau guru anda sebelum mem'forward'nya kepada orang lain dan memikul tanggungjawab akibatnya. Pohon doa kesejahteraan dan limpahan rahmat Allah ke atas guru-guru saya dan juga pesakit-pesakit saya yang banyak mengajar saya bidang ini. (peringatan untuk diri sendiri) Segala pujian bagi Allah. Mudah-mudahan, taubat saya diterimaNya dan segala dosa saya diampunkanNya serta saya terus dilimpahi rahmatNya. Sekiranya ada kesalahan, pohon dibetulkan, saya terbuka kepada teguran.

Sebarang percubaan berbentuk komen atau soalan bertujuan mengiklankan apa sahaja perniagaan atau blog sendiri tidak akan disiarkan. Blog ini bukanlah untuk iklan menjual barang. Peace.....

Friday, 20 November 2015

Selingan : masih dalam cuti

Bismillahirrahmanirrahim.




'Completely hatched blastocyst'
 Nampak blastocyst (sebelah kiri gambar) yang keluar daripada 'sarung' (sebelah kanan gambar)?

Ini satu lagi kes single blastocyst FET.

Usianya 34 tahun, berkahwin Mei 2009.
Beliau menetap di Pahang.
Sebelum ini beliau pernah menjalani IVF di tempat lain.
Rangsangan dan monitoring di hospital lain di Pulau Pinang.
OPU dan ET pula di hospital lain di KL.
OPU Jun 2014 dapat 4 telur.
ICSI dapat 3 embrio.
Fresh ET : masuk 2 embrio usia day-5 dapat blastocyst : tetapi tidak berjaya hamil.
FET : masuk 1 embrio day-3 : pun tidak hamil.

September 2015 lepas, beliau berhasrat membuat IVF di PHKL pula maka beliau pun berulang dari Kuantan ke PHKL menjalani IVF.

Setelah meneliti profil, saya gunakan 'protokol antagonist dan freeze-all-transfer-later,' tetapi ubat yang berlainan jenis.
OPU dapat 5 telur : 4 MII (matang) dan 1 GV (tak matang)
ICSI atas 4 MII : semua 4 jadi embrio.
Freeze-all.
Oktober pula 'transfer-later', saya mulakan rawatan FET.
Embriologis thawed 2 embrio.
Hanya satu yang berkembang (gambar atas) manakala 1 lagi menunjukkan 'arrested development'.
Maka pada 27hb Oktober, hanya masuk 1 embrio sahaja, 1 lagi dibuang, 2 lagi masih tersimpan-beku.


Pesakit ini hamil, BhCG 105 IU/L 8 hari selepas FET.
Kelmarin beliau mengirimkan gambar scan yang dilakukan di Pahang, dah hampir 6 minggu usia kandungan.

.
.
.

Masih mood bercuti.
Menunaikan janji menemani anak setiap kali cuti sekolah menjelma.
Prioriti saya masih sama tahun ini.
Anak/keluarga dahulu.

Plak ini dihadiahkan dalam satu majlis makan malam di Shah Alam pada 12hb November baru-baru ini. Saya tiada ketika itu, maka ada wakil dari PHKL yang menerimanya bagi pihak saya. Ia disampaikan oleh Tan Sri Rafidah Aziz. Ruginya saya tidak dapat berjumpa Tan Sri Rafidah....

NB : wajah saya dalam plak itu dan juga dalam majalah Nona nanti bukanlah wajah sebenar tetapi hasil di-mekap-kan dan diminta 'pose' begitu ketika 'photo-shoot' seminggu sebelumnya, maaf jika terpedaya dengan ilusi gambar yang berbeza dengan imej sebenar.
Mokcik jangan tokojut iyo! (Tiba-tiba hidungku mancung pula, ahaha).

.
.
.

Tertunggu-tunggu juga majalah Nona keluaran Disember ini (link)
Tertanya-tanya juga apa yang tertulis di dalamnya.

.
.
.

Terpinga-pinga mulanya apabila diberitahu akan sesi temuramah untuk '60 Wanita Inspirasi Nona', kerana saya sendiri bukanlah seorang yang sangat bermotivasi dan berwawasan. Rasanya ramai yang jauh lebih layak. Kebanyakan langkah akademik/kerjaya dalam hidup saya yang dilihat cepat pada pandangan luar sebenarnya lebih kepada 'being there at the right time' tanpa dirancang awal pun. 

Contohnya :

- Jika saya tidak dimasukkan ke Unit ObGyn di Hospital Taiping, tidaklah saya memilih untuk menjalani kursus kepakaran ObGyn kerana ramai tahu bidang ObGyn memang sukar dari segi keperluan akademik mahupun komitmen personal. Sebenarnya sebelum itu, saya hanya berniat nak masuk 'Medical Unit' dan cukup tempoh, resign jadi GP sahaja. Tiba-tiba saya dimasukkan ke Unit Paediatrik selama 3 bulan sebelum berpindah ke Unit ObGyn. Dari situlah minat terhadap ObGyn bermula.

- Jika saya 'join' housemanship lambat sehari, tidaklah saya dapat masuk kursus kepakaran pada tahun yang saya kehendaki. Betul-betul cukup hari genap 3 tahun bekerja pada 1 Jun 1998.

- Jika saya menerima temuduga tawaran ke Ireland menjalani kursus perubatan dan menyertai rakan-rakan saya yang lain ke sana, saya akan kelewatan setahun sebelum tamat kursus Perubatan. Banyak lagi langkah saya selepas itu sangat berkait dengan tempoh ini.

- Jika saya tidak dipilih masuk kursus kepakaran ObGyn (sewaktu itu di bawah Prof. Emeritus Dato' Dr Nik Mohd Nasri sebagai Ketua Jabatan) dan dilentur oleh pakar-pakar ObGyn di HUKM yang memang terkenal dengan, err...err...., 'kegarangannya', tidaklah saya berpeluang mendapat asas ilmu ObGyn  dan perlakuan sebegini. Saya masih ingat Prof. Nik (pangilan ketika itu) membaca "Bismillahirrahmanirrahim" dengan jelas sebelum melakukan 'the first cut' sewaktu saya menjadi 'assistant' beliau dalam pembedahan Caesarean dan itulah yang saya belajar amalkan sebelum dan juga pada setiap langkah semasa melakukan pembedahan sehingga ke jahitan terakhir. Terima kasih, Prof.

- Jika saya lewat masuk LPPKN sebulan sahaja, tidaklah saya dilantik menjalankan tugas Pengarah Bahagian kerana telah ada calon sebelum itu (dan beliau pula memohon untuk masuk sebulan lambat). Terima kasih kepada DG (Datuk Fatimah Saad) kerana memberi kepercayaan kepada saya yang masih sangat muda ketika itu (baru 32 tahun) untuk menjaga BRM di HQ dan 50 klinik LPPKN di seluruh Malaysia sedangkan Pengarah-Pengarah lain hampir mencecah 50 tahun.

- Jika saya tidak masuk LPPKN, tidaklah saya dapat banyak ilmu pentadbiran dan menulis/muncul di dalam media akhbar dan TV. Masa inilah saya berpeluang membentangkan program berkaitan sewaktu bermesyuarat bersama Datuk Menteri KPWKM serta belajar protokol mesyuarat dan majlis formal. Ramai staf BRM di LPPKN yang tidak jemu mengajar saya dan 'menjaga' saya. 

- Jika saya tidak masuk LPPKN dan kekal di hospital TAR Klang, perjalanan saya untuk mendalami ilmu kesuburan mungkin jauh lebih lambat lagi (ada waiting list rupanya kini). Memandangkan LPPKN melakukan IVF dengan banyak berbanding di pusat IVF lain (maklumlah, kosnya sangat rendah ketika itu, hanya sekitar RM5 ribu sahaja), maka saya dapat pengalaman merawat banyak kes IVF dalam masa yang singkat.

- Jika saya tidak masuk LPPKN yang ketika itu sibuk dengan ura-ura menubuhkan NIC (National Infertility Centre), tidaklah kami dapat pergi ke Jerman dan UK untuk meninjau sebelum memilih pusat IVF yang sesuai dan kemudiannya saya dihantar untuk menjalani latihan IVF di Jerman.

- Jika pihak LPPKN tidak ingin menampung pembiayaan latihan (yuran latihan sahaja sudah Eu2500 seminggu), tidaklah saya mampu untuk ke sana (terima kasih LPPKN). Nak bayar duit penginapan pun tak mampu ketika itu, inikan pula yuran 'clinical attachment'.

- Jika saya tidak menjalani latihan IVF di Hamburg, Jerman, tidaklah saya dapat mencapai ilmu IVF sebegini cepat (bayangkan pada tahun 2003 ketika itu, mereka melakukan 2500 cycle IVF setahun sedangkan di Malaysia hanya 150-400 kes setahun - umpama belajar sebulan menyamai hampir setahun di Malaysia). Terima kasih kepada Dr Robert Fischer yang kini masih mengajar saya dengan 'percuma' apabila saya ke sana menjalani 'clinical attachment' berselang 2 tahun. 

- Jika bukan Dr Kamaruddin Ahmad Pengarah Perubatan di Hospital Pusrawi yang menerima saya (atas faktor 'CV' walaupun bilangan tahun pengalaman kepakaran tidak sampai 5 tahun ketika itu) sewaktu saya mula memohon memasuki alam swasta, saya mungkin masih kekal di LPPKN.

- Jika  bukan Datuk Dr Norashikin Ahmad Mokhtar (lebih dikenai sebagai Datuk Dr Nora) yang mengenali saya di LPPKN  'membawa' saya masuk ke Hospital Pantai KL pada tahun 2008, saya mungkin berada di hospital lain dan tidak dapat membentuk 'IVF team' sekuat sekarang di PHKL. Maklumlah, bukan mudah nak 'masuk' PHKL ni, dah ada ramai pakar ObGyn yang jauh lebih senior dan berpengalaman daripada saya.

- Jika saya tidak mendapat pesakit seperti yang saya dapat selama ini, manalah mungkin saya dapat belajar ilmu rawatan kesuburan kerana banyak ilmu yang dipelajari melalui pengalaman merawat, pesakit-pesakit saya adalah juga guru-guru saya.

- Lebih awal lagi, ianya bermula dari orang yang melahirkan saya. Jika ibubapa saya tidak berputus asa membawa saya 'menumpang ke sekolah' dan masuk Darjah 1 dari usia 5 tahun sehinggalah saya bersekolah secara rasmi, tentunya asas 'ABC' dan '123' saya tidak kuat. Emak saya cerita, tahun pertama saya bersekolah, saya hanya suka koyakkan mukasurat buku sahaja. Ini memudahkan guru-guru saya di sekolah rendah dan menengah mengajar saya. Alam asrama penuh di MRSM Tun Ghafar Baba, Jasin juga banyak mendidik saya. Saya tak terbalas jasa mereka semua.

- Jika...... dan jika...... dan jika......

.
.
.

Sebenarnya tak elok, malah salah kalau nak cakap 'jika' pun.
Banyak kali, apa yang berlaku kepada kita bukanlah seperti apa yang kita jangka/rancang.
Apa pun yang kita rancang/inginkan, ada Perancang Yang Maha Mengetahui.

Allah Maha Merencana Sesuatu.
Allah juga yang menentukan semua 'jika' di atas.
Apa juga rintangan/masalah yang saya tempuh, semuanya untuk hasil yang lebih baik yang tidak terjangkau dalam sangkaan/perancangan saya.
Benarlah Allah Maha Mengetahui dan segala puji adalah milikNya.
.
.
.

Hmmm...
Pengalaman hiduplah membuatkan saya kurang memberi tekanan kepada My Clone. Contohnya dalam bidang pelajarannya, saya serahkan kepada dia, guru-gurunya dan rakan-rakannya untuk ilmu akademik. Tak nak ambil tahu dengan mendalam pun. Dia pun tak pernah nak tusyen dan saya pun tak nak paksa. Saya tidak mahu beliau merasa tertekan untuk menyamai atau menandingi pencapaian saya, ataupun pencapaian rakan-rakannya yang lain. 

Saya cuma menasihatinya ;

"You can score any grade, I don't mind. But you must remember this, don't embarrass your school".

Kali pertama My Clone gagal subjek peperiksaan penggal, saya ucapkan "Congratulation!" dan ajak dia keluar makan;

"Come (let us) celebrate your failure".

Saya beritahu ;

'Apa nak malu? People fail everyday, in many ways. Many fell off their bicycle the first time they rode it. Mama pun pernah failed in my exam (ingat tak dulu saya ada cerita pasal ni? Saya cerita semula kepada beliau). Yang penting you learn to fail. One day you'll look back and LOL about it "

Cara didikan anak menggunakan kaedah 'celebrating failure' ini saya pelajari dari seorang senior sewaktu kursus kepakaran dahulu. Beliau bercerita memberitahu anaknya yang menangis kerana gagal peperiksaan penggal dalam subjek Matematik Tambahan, beliau membawanya keluar dinner 'celebrating her failure' dan menekankan kepada anak-anaknya bahawa tidak semua orang boleh menghadapi kegagalan. Kini anak-anak beliau terus cemerlang dalam akademik. Saya ceritakan kisah ini kepada My Clone.

Jika My Clone dapat 'A' pula, saya ucapkan tahniah tetapi tak lah sampai ajak keluar dinner kecuali peperiksaan tahap kebangsaan. Sebagai insentif, saya cuma hadiahkan sedikit wang bagi setiap 'A' yang dimasukkan ke akaun berasingan untuk kegunaan dia sesuka hati. Itu sahaja. Tak ada 'celebration' lebih-lebih. 


"Have FAITH, Iman. Just like your name."

Itulah yang saya selalu beritahu dia berulang kali.

Saya berpegang kepada motto di bawah ini selepas belajar dari episod-episod hidup (dan saya letakkan di dalam majalah kampus Carpe Diem 1995);

'Have faith. Whatever happened had to happen'

No regrets.
No self pity.
Just have faith.
F.a.i.t.h.
Itulah asas nama sebenar My-Clone.

Itu jugalah asas rawatan perubatan eg rawatan kesuburan.
Bila tiba masanya anda hamil, anda akan hamil.
Just have faith.

.
.
.

Dengan usia 45 tahun, saya juga seperti anda, melalui banyak pengalaman hidup.
Pengalaman inilah yang membuat kita tunduk.
Semuanya telah tertulis di hadapan tanpa disedari.
Saya nampak berjaya tetapi saya juga pernah gagal (Tak tahu mana nak letak muka masa tu, dari best student MRSM Jasin dan top 20 seluruh negara SPM 1987, boleh failed all 3 subjects (hanya saya dan seorang lagi sahaja daripada lebih 150 mahasiswa) for that semester Tahun pra-klinikal, angau punya pasal, mujurlah saya lulus sewaktu re-sit papers dalam masa 2 minggu sahaja, kalau tak, nak kena ulang tahun pula dan terpaksa membayar balik pinjaman MARA).
Saya kini bahagia tetapi saya juga pernah berduka (Aduh! Sakitnya bila mengingatkan).
Saya memang selalu nak kumpul pahala tetapi saya juga telah berdosa. Net worth?.....hanya dengan rahmatNya, mudah-mudahan berjaya di akhirat.


Saya banyak belajar dari kesilapan.
Kesilapan saya sendiri (banyak....dan berharap saya tidak mengulanginya).
Juga kisah kesilapan orang lain (dan berharap agar saya tidak melakukannya).

Saya sangat bertuah kerana sentiasa dikelilingi orang-orang yang baik-baik, rakan lama dan baru, juga pesakit dll. Sungguh 'humbling' apabila melihat peribadi mereka, lebih-lebih lagi apabila mengetahui latar-belakang mereka yang berkedudukan/berpangkat/berketurunan lebih tinggi tetapi sungguh merendah diri dan mempunyai hati yang sangat mulia. Patut pun Allah sentiasa merahmati hidup mereka. Mereka juga tidak kedekut berkongsi pengalaman hidup pahit-manis sebelum berjaya, itulah yang saya jadikan panduan/pengajaran.

Saya juga bertuah kerana mempunyai My-Better-Half yang banyak bersabar mendidik saya, di samping anak-anak yang sangat berkelakuan baik. Tertunggu-tunggu panggilan telefon setiap hujung minggu dari yang sulung dan anak kedua yang berada jauh di benua lain. Tinggal 2 orang lagi sebelum mereka pula berusia 18-20 tahun dan 'terbang' meninggalkan kami berdua di sini demi mengejar cita-cita ....

Saya masih dalam fasa 'membayar hutang masa' dengan My Clone yang dahulunya banyak saya tinggalkan kepada keluarga ibu mertua (dan kerap juga kepada ibubapa saya) untuk menjaganya sewaktu saya belajar kursus kepakaran, on-call, berkursus, bermesyuarat di luar kawasan dll. Itulah sebabnya saya memilih untuk tidak lagi menyambut kelahiran (Obstetrik) yang 'demanding' kerana prioriti hidup buat masa ini.

Jika sebahagian kecil daripada hidup saya boleh memberi inspirasi kepada wanita lain, baguslah.
Ambillah apa-apa yang boleh dijadikan inspirasi tu, yang sebenarnya banyak saya ceduk (aka saya tiru mereka la tu, ehehe) inspirasi dari orang lain yang saya nyatakan di atas (pengakuan sebenar).

Tanpa mereka semua, tidaklah saya seperti ini.
Saya sentiasa bersyukur dengan apa yang dikurniakanNya, memang jauh lebih baik daripada apa yang saya rancang.

Saya sedar saya masih banyak kekurangan dalam mendidik anak saya untuk 'kejayaan alam selepas mati' saya kelak ....
Itulah kejayaan yang sebenar bagi seorang ibu dalam mendidik anaknya.
Doakan saya kuat dan menjadi ibu yang baik (selain perempuan, isteri dan lain-lain).

Lepas baca artikel Nona tu, janganlah gelakkan/cemuh lebih-lebih ya, berdosa tau, ahaha.


Saya. Seorang. Manusia.
Semoga Allah melimpahkan rahmat ke atas kita semua.
Hanya dengan rahmatNya, kita akan diterimaNya.
R.a.h.m.a.t.N.y.a.

Sebab itulah saya katakan : jangan pandang buruk/rendah pada orang lain, kerana siapa tahu dengan rahmatNya, kesudahan dia mungkin jauh lebih baik daripada kita. Doakan yang baik-baik sahaja.


"terima kasih, Nona"

8 comments:

  1. ma sya Allah doctor, this is very inspiring, betul doc, kita jangan sesekali jadi judgemental. Manusia yg jahat boleh jadi baik bila2 masa, begitu juga sebaliknya dengan izin Allah. Kun fayakun..alhamdulillah, i'm so happy that i'm one of your patient & seems like i'll be visiting u again Jan16 in sya Allah doc. semoga dikurniakan kesihatan yg baik untuk doc terus berkhidmat kepada wanita2 yang memerlukan. =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aamiiiiiin. Terima kasih kerana mendoakan. Sayang kat you 😊

      Delete
  2. Alhamdulillah doctor..inspiring and motivational.. I do love your character as a doctor, as a mom, as a friend and truly as a human being...you are such a lovely and beautiful person I ever met. May Allah grant all your wishes, good health, happiness, in shall Allah..aamiin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aamiiiiiin. Mudah-mudahan kita semua berjaya

      Delete
    2. In shaa Allah...aamiin...rindu sgt nak jumpa doktor..huhu

      Delete
  3. Penulisan doc selalu buat air mata sy bertakung.. Saya doakan doc panjang umur; saya doakan ramai lagi boleh mendapatkan khidmat doc; termasuk saya. Saya doakan ilmu kedoktoran doc dpt dikongsi dgn anak2 bangsa. Saya doakan ramai lagi doc seperti doc yang akan lahir in the future.. Doc doakan saya pregnant kembar 3 next year ok? ;)

    ReplyDelete
  4. Alang2 lama menunggu, kan best kalau keluar sekali ramai.. Hehehe

    ReplyDelete