Saya masih memilih untuk menulis di alam siber secara percuma walaupun sesekali ada yang mencadangkan agar saya menulis buku mengenai infertiliti. Sebelum mencedok atau memetik 'ilmu' dari laman ini, anda tidak perlu meminta kebenaran tetapi diingatkan membuat semakan sendiri terlebih dahulu dengan doktor anda atau guru anda sebelum mem'forward'nya kepada orang lain dan memikul tanggungjawab akibatnya. Pohon doa kesejahteraan dan limpahan rahmat Allah ke atas guru-guru saya dan juga pesakit-pesakit saya yang banyak mengajar saya bidang ini. (peringatan untuk diri sendiri) Segala pujian bagi Allah. Mudah-mudahan, taubat saya diterimaNya dan segala dosa saya diampunkanNya serta saya terus dilimpahi rahmatNya. Sekiranya ada kesalahan, pohon dibetulkan, saya terbuka kepada teguran.

Sebarang percubaan berbentuk komen atau soalan bertujuan mengiklankan apa sahaja perniagaan atau blog sendiri tidak akan disiarkan. Blog ini bukanlah untuk iklan menjual barang. Peace.....

Wednesday, 11 November 2015

Saya akan bercuti lagi

Bismillahirrahmanirrahim
In the name of Allah, Most Merciful, Most Compassionate.


Cuti sekolah sememangnya kami tertunggu-tunggu, rumah riuh semula. Yang bongsu ini memang suka buat kuih. Biarlah dapur tsunami pun, telur ayam cepat je habis, dan 'kos' membuat memang susah nak untung, saya biarkan saja. Tak lama lagi, semua dah lebih 18 tahun....... 

.
.
.

Tahun ini, 'cuti sekolah' saya bermula lebih awal dari sepatutnya.
Saya akan bercuti dari esok 10hb sehinggalah 29hb November.
Bulan Disember pun begitu juga (tarikh akan diberitahu kemudian).
Prioriti saya masih pada keluarga/anak buat masa ini. Tunggulah sehingga yang bongsu ini habis Tingkatan 5, mungkin bermula 2017 barulah 'cuti sekolah' saya berubah kepada 'cuti semester'. Saya harap anda dapat memahaminya, terima kasih.


Pesanan berikut bolehlah dijadikan panduan.

1. Mereka yang menjalani rawatan kesuburan dan masih belum hamil.
- Sambung semua pil suplemen yang saya beritahu sahaja. Jangan ditambah dengan suplemen lain.
- Rawatan akan bersambung pada bulan Disember (kes-kes tertentu sahaja) ataupun pada tahun 2016.
- Sekiranya anda tidak didatangi haid, ada kemungkinan anda hamil sendiri, maka segeralah jalani pemeriksaan untuk pengesahan.

2. Mereka yang sedang hamil
- Sambung semua suplemen yang saya beritahu
- Sambung semua ubat hormon yang saya beritahu. Sekiranya telah habis, (mereka yang hamil IVF) bolehlah whatsapp saya bertanyakan sehingga bilakah ubat tersebut perlu disambung.
- Sekiranya terdapat masalah eg pendarahan dsb, bolehlah datang ke PHKL untuk diperiksa oleh sala seorang daripada 2 Pakar O&G yang 'cover' saya iaitu : Dr Hatta dan Dr Paul. Jangan bimbang, mereka berdua jauh leboh senior daripada saya daripada segi pengalaman menjaga ibu hamil.

3. Mereka yang telah dijadualkan menjalani rawatan IVF pada bulan Disember
- Saya telah berikan anda nombor hp saya. Silalah ber-whatsapp untuk perkara-perkara yang telah diberitahu. Bersabar. Saya akan menjawab (untuk perkara yang penting sahaja) walaupun beberapa jam lambat kerana ada perbezaan waktu berjaga yang ketara.
- Ikut arahan satu per satu. Ini kerana cara rawatan saya sememangnya berbeza dengan kebanyakan doktor IVF di sini (anda bolehlah bertanyakan rakan-rakan anda yang sedang/telah menjalani rawatan IVF untuk membandingkannya tetapi ingat, protokol/jenis ubat/dos/waktu pengambilan mungkin berbeza, maka ikut arahan rawatan saya satu persatu dan jangan ubah).

4. Mereka yang sedang menjalani rawatan sakitpuan (bukan kesuburan).
- Yang diberitahu ada 'ovarian cyst', perhatikan tanda-tanda komplikasi cyst eg sakit pada sebelah pelvis di mana terdapatnya cyst tersebut. Jika bimbang, bolehlah berjumpa doktor Hatta atau Dr Paul untuk pemeriksaan.
- Yang diberitahu ada fibroid, usah bimbang kerana fibroid lazimnya lambat membesar. Tetapi jika anda mengalami haid yang banyak (menorrhagia), anda disarankan berjumpa doktor.
- Yang diberitahu ada masalah jangkitan vagina, sekiranya ia berulang, anda juga bolehlah datang untuk pemeriksaan dan pengambilan swab untuk ujian 'culture and sensitivity'.


5. Apa-apa pun
- Bolehlah telefon nurse saya untuk pertanyaan lanjut
- Ataupun telefon nurse Dr Hatta/Dr Paul
- Ataupun pergi ke klinik/hospital berhampiran rumah atau tempat kerja anda.


2 comments:

  1. Selamat bercuti Dr. Adilah.
    InsyaAllah will see you in 2016. :-)

    ReplyDelete
  2. Selamat bercuti doktor. See you next year, inshaAllah.

    ReplyDelete