Saya masih memilih untuk menulis di alam siber secara percuma walaupun sesekali ada yang mencadangkan agar saya menulis buku mengenai infertiliti. Sebelum mencedok atau memetik 'ilmu' dari laman ini, anda tidak perlu meminta kebenaran tetapi diingatkan membuat semakan sendiri terlebih dahulu dengan doktor anda atau guru anda sebelum mem'forward'nya kepada orang lain dan memikul tanggungjawab akibatnya. Pohon doa kesejahteraan dan limpahan rahmat Allah ke atas guru-guru saya dan juga pesakit-pesakit saya yang banyak mengajar saya bidang ini. (peringatan untuk diri sendiri) Segala pujian bagi Allah. Mudah-mudahan, taubat saya diterimaNya dan segala dosa saya diampunkanNya serta saya terus dilimpahi rahmatNya. Sekiranya ada kesalahan, pohon dibetulkan, saya terbuka kepada teguran.

Sebarang percubaan berbentuk komen atau soalan bertujuan mengiklankan apa sahaja perniagaan atau blog sendiri tidak akan disiarkan. Blog ini bukanlah untuk iklan menjual barang. Peace.....

Wednesday, 28 May 2014

FROZEN Embryo Transfer

Post ini tiada kaitan dengan cerita Frozen.

.
.
.


FROZEN EMBRYO TRANSFER (FET)



Bagi mereka yang mempunyai embrio yang sedang disimpan beku, bolehlah menggunakannya pada masa akan datang sekiranya:

- 'fresh cycle' tidak menjadi
- telah melahirkan bayi selepas fresh IVF yang menjadi




FET bermaksud
- Frozen Embryo Transfer
- Tetapi bukanlah embrio beku terus dimasukkan ke dalam rahim.
- embrio yang beku hendaklah dinyahbeku (thaw) terlebih dahulu dan di'inkubasi'kan di dalam inkubator sebelum dimasukkan ke dalam ruang rahim.




Apakah persediaan sebelum FET?

Bagi pesakit :

- Menjalani cycle preparation' sama ada protokol 1, atau 2 atau 3. Bergantung kepada penilaian saya.

- Persediaan mental. Ini memang penting. Pada pendapat saya, walaupun rawatan FET lebih mudah (kerana tiada suntikan berhari-hari), tetapi stressnya masih sama. Malah tempoh yang paling mendebarkan adalah hari-hari selepas ET dan menunggu hasil keputusan. Penantian itu memang suatu penyiksaan. Itulah sebabnya saya tidak menunggu lama. Seminggu selepas prosedur FET, dah boleh buat ujian darah. Ini kerana kalau diingat apa yang saya pelajari sewaktu dahulu, hormon BhCG mula dapat dikesan seawal 5 hari selepas implantasi embrio. Lagipun, saya tidak menggunakan suntikan hCG untuk 'luteal support' FET, maka tiada keputusan 'false positive'.

- Sediakan wang juga dalam anggaran 1/4 daripada kos IVF



Bagi doktor :

- selain pertimbangan manakah protokol yang paling sesuai, saya biasanya menggunakan 1 protokol 'favourite' bersama-sama 2 protokol lain yang 'kurang diminati'.

- Bulan Mei ini saya mempunyai 3 pesakit yang menjalani rawatan FET (kebiasaannya tak sampai 3 orang FET pun dalam sebulan). Secara kebetulan, saya menggunakan pendekatan yang berbeza dalam 'cycle preparation' bagi setiap mereka. Ini bukanlah saja-saja main ujikaji tetapi jenis rawatan adalah mengikut profil pesakit.
Sejurus mereka didatangi haid, saya gunakan ;
Kes 1 : ubat pil dan suntikan antagonist
Kes 2 : ubat pil sahaja
Kes 3 : tiada ubat
Kita lihat di bawah hasilnya.

- Kemudian, pesakit akan diminta datang 'scan' untuk mengetahui sama ada mereka telahpun 'bersedia'.

- Hari FET juga akan dijadualkan.

- Embriologis akan dihubungi untuk persediaan bahan media kultur embrio.

- Jangan risau, tiada hari FET pesakit saya pada hari cuti kerana saya pun ak berehat, maka kosnya juga tidaklah bertambah.

- Apabila keadaan pesakit telah bersedia, saya akan menghubungi embriologis untuk memberitahu akan tarikh yang diingini dan pilihan tarikh akan dibuat selepas mendapat persetujuan besama (saya, embriologis dan pesakit).



Bagi embriologis:

- Beliau akan menyediakan bahan media kultur

- Embrio akan dinyahbeku lebih awal, sama ada malam sebelum prosedur ataupun hari-hari sebelum prosedur mengikut 'usia' embrio dan 'stage' embrio tersebut. Embriologis saya memang terlebih rajin, sanggup datang malam demi memastikan 'the best preparation' disediakan.




Maka, setelah hari FET ditetapkan;

Pada hari FET

- sama sahaja seperti hari ET (fresh IVF/ICSI)

- Boleh makan, minum.

- Tetapi pundi kencing mestilah penuh kerana prosedur ET dibuat menggunakan panduan 'scan' trans-abdominal yang memerlukan pundi kencing penuh. Biarkan sederhana penuh sahaja kerana jika terlalu penuh, jenuh nak menahan kencing nanti.






Kes 1

Usia 31 tahun, berkahwin 5 tahun.
Mac 2013 : pernah menjalani pembedahan laparotomi atas penyakit endometriosis, fibroid, tiub kanan tersumbat sebelum berjumpa saya.
IUI x 1 : tidak berjaya hamil
Januari 2013 ICSI dan kemudiannya ET Day5 (2 blastocysts) : pun tidak berjaya hamil

Frozen cycle
Last menstrual period bermula 15.04.2014
Preparation : ubat pil dan suntikan antagonist
FET Day 18 cycle ie. pada 02.05.2014
2 blastocysts
Luteal support : pil dan suntikan progesteron
BhCG (10.05.2014) : 207 IU/L, hamil!
Scan hari ini : 2 kantung kandungan!









Kes 2

Usia 38 tahun
Berkahwin 2003
Pernah menjalani IUI x 4 dan IVF x 1 sebelum berjumpa saya

Di PHKL
ICSI Julai 2013 : 2 blastocysts
Biochemical pregnancy (BhCG 23 IU/L pada 12.07.2013 ie. 8 hari selepas ET, menurun kepada 16 IU/L pada 18.07.2013)

Frozen cycle
Last Menstrual Period bermula = 22.04.2014
Preparation : ubat pil
FET pada 20.05.2014 ie 'cycle day 29.
3 blastocysts dimasukkan atas faktor usia dan juga memandangkan beliau telahpun menjalani 2 fresh IVF sebelum ini.
Luteal support : pil dan suntikan progesteron
BhCG (28.05.2014) : 79 IU/L (kalau diikutkan paras hormon BhCG, mungkin satu sahaja yang menjadi, akan diketahui apabila scan selepas saya balik dari bercuti)



Kes 3 

Usia 34 tahun
Berkahwin Aug 2010
Tiub tersumbat
IVF Feb 2014
Oleh kerana beliau tersalah dos ubat penting, maka sewaktu ET hanya dimasukkan 1 sahaja embrio - tidak berjaya hamil

FET cycle
LMP = 01.05.2014
Preparation : tiada (natural cycle)
FET 15.05.2014 (cycle day 15)
2 blastocysts
Luteal support : pil dan suntikan progesteron
BhCG (23.5.2014) = 158 IU/L (tadi saya scan tetapi masih belum  nampak kantung. Ujian BhCG semalam masih elok dengan paras melebihi 1300 IU/L, mungkin kembar juga kerana paras naik berganda-ganda selepas hanya 4 hari)




Secara kebetulan, kesemua 3 pesakit FET bulan Mei ini berjaya hamil.



Maka,
Bagaimanakah saya menentukan apakah protokol 'cycle preparation' yang terbaik untuk setiap satu?

Jawapannya
Secara jujurnya, saya masih tidak tahu dengan tepat. Hanya mengagak berdasarkan kes-kes terdahulu dan juga ilmu yang Cikgu-cikgu saya ajar.



Tetapi bagi saya inilah yang 'exciting' dalam bidang rawatan kesuburan.
Masih mengujakan.
Kerana tidak 'stereotypic'.
Masih memerlukan penggunaan dan sesi 'memerah' organ di dalam jumjumataun ini.


Life is more exciting when lived.


Terima kasih kepada pesakit-pesakit saya, di atas pengalaman yang terkumpul dari mereka, termasuklah tips/petua yang mereka sudi berikan untuk dikongsi bersama pesakit lain.


Mereka juga guru-guru saya :)


Tetapi ;


'Guru-guru' saya sekalian;

Harap ikutlah juga arahan saya.
'Sebiji-sebiji' ya.
Dah diberikan pesanan secara lisan bertentang muka/mata, arahan  bertulis secara bertaip, bulatan dilukis kepada perkara-perkara penting;
.
.
.
Sehingga hari ini, masih ada juga yang tersilap cara pengambilan ubat (secara kebetulan, beliau tidak hamil selepas menjalani prosedur IVF fresh baru-baru ini).



Selamat bercuti sekolah dan menikmati keseronokan jalanraya yang lengang.

7 comments:

  1. Ok roger. Selamat bercuti doktor :)

    ReplyDelete
  2. Tkasih Dr. atas panduan berguna. Excited dgn kejayaan mereka yg berjaya. InsyaAllah akan lebih bhati2 dan usaha yg tbaik. Blajar dari pengalaman keguguran yg lepas. bcadang nak proceed fet lepas raya. Bila perlu saya jumpa dr? Period bln 7?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jumpa hari sekitar ke-12 bulan sebelum cycle FET untuk penilaian semula. Jangan lupa makan asid folik dan multivitamin

      Delete
  3. Assalam dr adilah.. maaf klau saya salah column.. mcm mane saya nk jumpe doc untuk consultation ivf? =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada nombor telefon PHKL di bahagian kanan webpage ini. Call nurse, dia akan bagitau

      Delete