Saya masih memilih untuk menulis di alam siber secara percuma walaupun sesekali ada yang mencadangkan agar saya menulis buku mengenai infertiliti. Sebelum mencedok atau memetik 'ilmu' dari laman ini, anda tidak perlu meminta kebenaran tetapi diingatkan membuat semakan sendiri terlebih dahulu dengan doktor anda atau guru anda sebelum mem'forward'nya kepada orang lain dan memikul tanggungjawab akibatnya. Pohon doa kesejahteraan dan limpahan rahmat Allah ke atas guru-guru saya dan juga pesakit-pesakit saya yang banyak mengajar saya bidang ini. (peringatan untuk diri sendiri) Segala pujian bagi Allah. Mudah-mudahan, taubat saya diterimaNya dan segala dosa saya diampunkanNya serta saya terus dilimpahi rahmatNya. Sekiranya ada kesalahan, pohon dibetulkan, saya terbuka kepada teguran.

Sebarang percubaan berbentuk komen atau soalan bertujuan mengiklankan apa sahaja perniagaan atau blog sendiri tidak akan disiarkan. Blog ini bukanlah untuk iklan menjual barang. Peace.....

Monday, 30 December 2013

Saya Pergi Belajar Endometriosis (Part 2)

Post hampir basi (tetapi ilmunya tidak sama sekali)
Isinya pun tak seperti tajuk (kerana masih dalam mode bercuti)

Tahun 2013 - tahun mendalami ilmu Endometriosis.
Selepas ke PD untuk seminar endometriosis, saya ke Strasbourg pun untuk kursus endometriosis juga. Niatnya, nak dapatkan 'the best of both worlds'.

Saya dan seorang lagi pakar O&G pun pergilah ke Strasbourg untuk mendalami ilmu pembedahan laparoskopi endometriosis yang bertajuk 'Current Treatment in Severe Endometriosis'. Di mana lagi? Di  EITS IRCAD Strasbourg la. Dia di-sponsor penuh manakala saya membayar sendiri. Beliau (terpaksa) pun meng-offer saya menjadi roommate beliau di sana, maka dapatlah saya berjimat dan membayar hanya untuk yuran kursus dan tambang perjalanan. Tq tq!

'Menonong' je dia ni berjalan, macamlah dia tahu mana nak cari pintu tunggu bas Lufthansa tu. Kan saya yang dah pernah datang ke situ?



PERJALANAN

Seperti perjalanan tahun di mana saya berseorangan ke institut yang sama di Strassbourg di Perancis itu, kali ini juga saya (dan dia) mengambil pernerbangan MH terus ke Frankfurt di Jerman. Ini kerana jarak dari Frankfurt ke Strasbourg lebih dekat daripada dari Paris. Dari sana, boleh ambil bas/coach Lufthansa terus ke Strasbourg. Mahal juga tambang bas ni, 98Eu (hampir RM500) pergi balik. Lagipun, bas Lufthansa ni berhenti betul-betul di depan hotel yag kami tinggal (selain berhenti di stesen keretapi Strasbourg).


Memandangkan kami sampai pada hari Ahad, maka tiada bezanya sama ada nak berjalan-jalan di Frankfurt ataupun di Strasbourg. Kami (atas desakan saya, heheh) memilih untuk berjalan-jalan di Frankfurt. Kami sampai awal pagi manakala jadual bas kami ambil senja, sempatlah naik keretapi ke bandar Frankfurt, tak jauh pun. Sempat membeli tudung favourite dengan harga yang sebenarnya lebih murah daripada tudung kegemaran saya yang satu lagi di deretan kedai tepi jalan di Jalan TAR KL. Sehelai RM40 sahaja, saya tak mampu pakai tudung mahal-mahal ni, asalkan saya suka, senang dipakai dan senang digosok.


 
Kedai makanan halal ini masih ada di paras bawah stesen keretapi Frankfurt. Atas sebab ada event apa ntah, ada satu shopping mall yang dibuka. Kami sempat berjalan ke sana (balik naik tram sebab saya tak larat asyik didera dia yang suruh saya berjalan sahaja ke sana sini) dan saya sempat membeli satu barang yang saya idamkan selama lebih 10 tahun (walaupun sebenarnya tak betul-betul sama tetapi hampir serupa dan lebih murah). Sepuluh tahun baru 'tersanggup' mampu membelinya.


PENGINAPAN

Kami menginap di Hotel Hilton (sama seperti sesi tahun lepas). Antara hotel yang agak jauh dari pusat bandar tetapi ini sahajalah hotel yang bas Lufthansa tu berhenti ambil/turunkan penumpang. Hampir kesemua peserta kursus duduk di hotel ini.


Ada breakfast dalam rate sewa bilik. Pagi-pagi, makan apa lagi? Roti2 ini sahaja lah. Pain au chocolat walaupun sangat sedap, tetapi masih tak cukup bagi tekak Melayu saya. Saya punya 'companion' di depan memang suka. Dia dah bertahun duduk di Scotland sebelum ini.


BELAJAR

Tempat yang sama, bangunan IRCAD di dalam kawasan Hospital Strassbourg
Bilik syarahan yang sama
Ketua program yang sama
Barisan penceramah berlainan dari merata Eropah da ada seorang dari USA(pakar O&G juga IVF dan juga mahir bab pembedahan robotik)


Hanya barisan tempat duduk ini sahaja yang ada 2 seat berasingan kerana sebelah tu ada tiang, yang lainnya row panjang maka kami memilih duduk di situ. Ini row ke-2 terakhir dari belakang. Pakai buku sekolah lama anak tahun sebelumnya, masih ada banyak mukasurat kosong, maka bolehlah digunakan lagi. Ini salinan pertama (a.k.a. tulisan cakar ayam sebab nak cepat). Balik Malaysia nanti, barulah dipindah salinan kedua ke buku yang cantik.

Kali ini, ada 2 orang peserta dari Asia (dulu saya seorang sahaja wakilnya). Siapa lagi, saya dan dialah! Tak ramai pun peserta, tak sampai 50 orang pun rasanya. Yurannya bukanlah murah, untuk saya Eu1050 (ada discussion/tips&tricks on pre-recorded broadcast) manakala untuk beliau (ada training on live tissue a.k.a. minipig) pula hampir Eu1800. Tahun ini yurannya meningkat kepada Eu1560 dan Eu2308. Kursus yang saya pergi tahun sebelumnya (Advanced Techniques in Operative Gynecological Endoscopy) pun dah naik harga kepada Eu2308. Aduhai! Mujurlah dah pergi.


Memang ada gaya seorang professor companion saya ni. Serius je. Terutamanya bila tiba bab yang dia minat, bukan setakat ambil gambar, tulis nota lagi (tetapi saya tak pernah faham atau boleh membaca tulisan dia ni, kadang-kadang dia sendiri tak boleh baca tulisan dia, hahaha)


Tetapi janganlah terpedaya dengan gambar di atas. Dia memang layak jadi pensyarah saja, tak sesuai jadi anak murid. Sebabnya....... dia akan kacau orang sebelah dia. Sebenarnya, dia asyik nak ajak saya berbual dengan dia, sedangkan saya nak tumpukan perhatian penuh. Maklumlah, dah datang dari jauh beribu-ribu kilometer ni (serta bayar beribu-ribu RM) kenalah jadi berbaloi. Hmmph...kalau kat dalam kelas sekolah, dah lama dah dia (dan saya pun terbabit) kena marah dengan Cikgu ni dan mesti kena denda berdiri atas kerusi .

Sehinggakan saya terpaksa menghantar notis ini kepadanya (sebab saya tak nak buka mulut, maka kenalah menulis nota).


.
.
.

Hmm......

Mentang-mentanglah dia dah pandai, dia tak nak bagi full attention pun. Sepanjang 3 hari berkursus, sama ada dia akan bagi 'running commentary' memberi komen apa yang lecturer di depan tengah mengajar, ataupun;

... dia akan buat perkara di bawah .....


....... penuh khusyu' sambil matanya tertutup.

Hanya pada sesi praktikal sahaja (saya joined sesi discussion 'meet the experts' on videos on laparoscopic surgeries, saya dapat belajar dengan amannya. Beliau pula joined sesi 'hands-on session -  training surgery on live mini pig' iaitu sesi yang saya telahpun sertai pada tahun sebelumnya.


JUSTIFIKASI

So,


Mengapa Strassbourg? Mengapa EITS? Kan dah ada AITS di Taiwan? pun cawangan IRCAD juga.


Sekali lagi, sebab di sini ada cawangan IRCAD iaitu EITS (European Institute of Tele-Surgery). 'Dia' pernah pergi ke IRCAD Taiwan (AITS - Asian ITS) tahun sebelumnya. Di sana, Prof Dr Arnaud Wattiez juga diundang menjadi salah seorang trainer/penceramah. Tetapi di EITS, Prof Wattiez menjadi koordinator (sebab dia bekerja di situ pun), setiap hari dia ada memberi pandangan. Kalau nak belajar sesuatu, kita kena berguru terus dengan orang yang paling mahir atau yang mulakan ajaran itu.


Tidak banyak gambar EITS yang ingin saya pos di sini kerana telah saya tunjukkan dalam pos terdahulu.


Cuma, baru saya sedar yang dewan utama tempat saya menghadiri sesi ceramah/live video/discussion dinamakan Dewan Lindbergh. Maka, tiba-tiba saya berminat nak mengetahui siapakah Lindbergh dalam dunia laparoskopi ini. Apa lagi, saya pun meng-google... menarik rupanya cerita di sebalik nama itu. Cuba baca mengenai Operation Lindbergh, first 'trans-atlantic robotic surgery', kenapa pembedahan tu digelar operation Lindbergh, siapa Lindbergh ni dalam dunia penerbangan, jam tangan rekaan Lindbergh jenama L------- dll (saya sempat 'ke laut' membaca yang tak de kaitan secara langsung pun, haha). Baruku perasan yang pembedahan robotik trans-atlantik pertama tu adalah dalam tahun 2001, saya belum grad jadi pakar pun. 



MAKANAN 

Memang seperti tahun dahulu, di Perancis ni la, kursus inilah, makanan kami dihidang dengan penuh beradab mereka. Kebiasaannya kongres atau seminar hanyalah dalam pek yang disiapkan untuk kami makan berdiri di tepi dewan ataupun hanyalah sandwich dan buah epal dan pisang.

Poached egg - cantiknya..... Ini baru starter

Lebih kurang yang jual kat Ikea tu

Starter yang ni tak sedap (tak pandai nak 'appreciate')

Starter yang ni pula OK OK saja


I am not a dessert person, so don't ask me about these 2


ILMU

Apa yang dipelajari;

Segalanya (hampir) mengenai 'Laparoscopic Surgery in Advanced Endometriosis" dan perkara am mengenai pembedahan laparoskopik

Pantang-larang menggunakan jenis simpulan jahitan secara laparoskopik

Peringatan mengenai perkara-perkara penting

Saja nak tunjuk. Ini adalah antara jenis simpulan jahitan pembedahan. Dah macam kelas Pandu Puteri atau Pengakap pula ya. Sama je. Nampak senang dan memang senang pun nak buat, kecuali apabila nak buat secara lapasroskopik kerana imej pembedahan pada monitor TV sewaktu pembedahan laparoskopik tu gambar 2 dimensi. Kalau kemudian boleh guna monitor 3-D memanglah akan jadi sangat mudah.

Ini sahaja?

Mana lagi notanya?



Nampak selfie saya senyum tu? Notanya dah siap-siap disimpan di dalam USB yang digantung bersama 'nametag' pada lanyard merah itu.

Saya dah kumpul 2 USB/thumb-drive ni, tahun sebelumnya dan tahun ni punya. Ada fail-fail setiap dalam bentuk powerpoint ceramah yang diberi.


JALAN-JALAN

The Grand Mosquee de Strasbourg. Masjid ni terletak hampir dengan kawasan hospital. Strasbourg pun bukannya besar mana. Ini adalah antara masjid terbesar di Perancis, dikatakan dapat memuatkan 1,200 orang tapi saya nampak tak lah besar sangat pun masjid ni.


Menikmati keindahan ciptaan Ilahi di samping mengamati kecantikan rekabentuk rumah/bangunan di sana. Memang ada rumah-rumah di sana yang serupa dengan gambar dalam 'jigsaw puzzle'. Kami berjalan mengelilingi 'bandar pulau' ini sehingga cukup 1 pusingan. Sepanjang di sana, dia memang suka 'dera' saya berjalan kaki. Penatnya......

Tak cukup kami explore dari darat, kai terokai dari sungai mengelilingi bandar Strassbourg. Pengangkutan ini dipanggil Botarama. Sempat belajar dari 'dia' sewaktu rakaman (ala....kan dia ada bagi earphone untuk kami dengar) menerangkan bagaimana kejuruteraan zaman dahulu memanipulasi paras air yang berbeza untuk membolehkan bot lalu 'menaiki' mahupun 'menuruni' paras air tersebut dengan amannya. Dia ni memang arif bab sejarah, saya dah test banyak kali dari bab Hitler, sejarah Melayu, perang dunia, industri bermotor, asyik tahu je jawapan (sebab diam-diam lepas tu saya double-check, hehe), apatah lagi sejarah bolasepak. Hmm...akan datang, saya nak test dia bab sejarah jam tangan pula......


Tiada kaitan dengan dua haiwan di dalam gambar. Rasanya kedua-dua angsa ini masih hidup sewaktu saya menulis 'entry' ini.  Inilah bandar asal makanan 'foie gras'. Sempat saya membaca asal usul foie gras dan lumrah migrasi burung serta kegunaan sistem penghadaman hati mereka dalam menempuh musim sejuk......

Ini pun tiada kaitan dengan Strasbourg sahaja, di Amsterdam (negara yang warna oren kegemaran saya tu) pun menggalakkan berbasikal. Saya dapat kertas tisu ni dari salah satu restoran di Strasbourg. Apa yang ditulis itu yang menarik minat saya.

Err.....

Di rumah kami ada basikal (got it!)
Tetapi kami masih membakar hidrokarbon......(sebab tempat kerja kami jauh)
Basikal itu pula bersifat lebih kepada perhiasan sahaja.
Bukan setakat kurang digunakan, buat demo pun tak de.
Cakap tak serupa bikin, macam ketam.


Kesimpulannya,
Entry ini bukanlah nak bercerita bab endometriosis sangat (kan saya dah kata saya masih dalam mode bercuti)
Entry ini lebih kepada bercerita mengenai Strasbourg.
Dan bercerita (mengata) mengenai dia.

Sorry ya, Prof.......

Raya tahun hadapan (insyaAllah) saya akan melutut (seperti biasa) minta maaf dengan ayat panjang-panjang (kenalah saya prepare skrip dari sekarang sebab banyak buat salah/dosa dgn Prof ni, haha).

Selamat Tahun Baru, azam baru.




Hari ini saya akan mengetahui keputusan kes terakhir IVF tahun ini.
Bulan Disember ini saya hanya melakukan 8 kes IVF : 6 fresh cycle (stimulation-OPU-ET) dan 2 frozen (Preparation-Thawing-ET). Kes FET ini termasuk kes FET embrio yang dipindahkan dari hospital lain tu


(secara perbandingan, dalam bulan November 2013 saya buat 8 fresh IVF;
- Kesemuanya sampai blastocyst culture tetapi seorang kena tunggu Day 6 baru jadi blastocyst 
- 5 kes  masuk 2 embrio, 3 kes masuk 1 embrio sahaja
- Usia : 5 orang berusia 30-32 tahun, 2 orang berusia 35-36 tahun, 1 berusia 39 tahun
- 5 daripadanya hamil (62.5% pregnancy rate per OPU cycle) tetapi seorang keguguran kemudiannya (39 tahun) i.e. 20% miscarriage rate.
- 2 daripada 5 yang hamil itu twins (sebenarnya saya galakkan masuk 1 sahaja blastocyst, tetapi yang membuat keputusan mutlak adalah pasangan sendiri lebih-lebih lagi selepas saya akui kalau masuk 2 embrio blastocyst peluang memang almost always pregnant. Ada seorang berusia 36 tahun minta masuk 3 embrio, saya 'tawar-menawar' dapat pujuk masuk 2 sahaja dan jadi twins pula)



Maka, Disember ini, daripada 6 kes fresh-cycle IVF
- julat usia 27-36 tahun (27, 29, 29, 34, 34, 36)
- 5 kes masuk 2 embrio, 1 kes masuk 1 embrio sahaja
- 5 daripada 6 kes fresh IVF disahkan hamil secara ujian darah BhCG.
- 5/6 bermakna 83.33% pregnancy rate per OPU-cycle.
Tidak menghariankan kerana kesemuanya menjalani 'blastocyst transfer' ET hari ke-5.
- 1 daripada kes FET telah diketahui.
Tinggal 1 lagi.
Minta doakan supaya beliau pun hamil.

2 comments:

  1. Tq dr adilah yg manis snyumannya..jasamu dikenang. InsyaAllah akan jaga baby twin ni baik2. .kmslm prof hatta yg baik dan comel itu ;)

    ReplyDelete
  2. Tq Dr Adilah.. tahniah atas successful rate yang tinggi.. semoga terus berjaya.. terima kasih membantu kami..

    ReplyDelete