Saya masih memilih untuk menulis di alam siber secara percuma walaupun sesekali ada yang mencadangkan agar saya menulis buku mengenai infertiliti. Sebelum mencedok atau memetik 'ilmu' dari laman ini, anda tidak perlu meminta kebenaran tetapi diingatkan membuat semakan sendiri terlebih dahulu dengan doktor anda atau guru anda sebelum mem'forward'nya kepada orang lain dan memikul tanggungjawab akibatnya. Pohon doa kesejahteraan dan limpahan rahmat Allah ke atas guru-guru saya dan juga pesakit-pesakit saya yang banyak mengajar saya bidang ini. (peringatan untuk diri sendiri) Segala pujian bagi Allah. Mudah-mudahan, taubat saya diterimaNya dan segala dosa saya diampunkanNya serta saya terus dilimpahi rahmatNya. Sekiranya ada kesalahan, pohon dibetulkan, saya terbuka kepada teguran.

Sebarang percubaan berbentuk komen atau soalan bertujuan mengiklankan apa sahaja perniagaan atau blog sendiri tidak akan disiarkan. Blog ini bukanlah untuk iklan menjual barang. Peace.....

Monday, 23 December 2013

Menggunakan Embrio Beku yang Dipindahkan dari Hospital Lain


(Tiada kaitan ) Tiba-tiba teringat pula cerita 'Transporter'.

Ini adalah kali kedua saya melakukan kes sedemikian (menggunakan embrio beku yang dipindahkan dari pusat IVF lain).
Semuanya berlaku secara tidak mereka jangka.


Ini kerana tujuan beliau datang berjumpa saya adalah untuk menjalani IVF sekali lagi. Bermula dari awal (rangsangan).


Usianya 34 tahun.
Berkahwin pada Mei 2004.
Menetap di Pahang.

Pernah hamil ektopik pada tahun 2004 (di Kelantan) dan 2010 (di Pahang), maka kedua belah tiub falopiannya telah dibuang ie tidak lagi berfungsi. Hanyalah IVF sahajalah pilihan yang ada.

Pernah menjalani pembedahan membuang fibroid, maka saya teka kehamilan ektopik beliau adalah disebabkan oleh endometriosis (sebab endometriosis adalah teman seiringan fibroid) yang merosakkan tiub falopian sehingga kandungan tersekat di situ.


Pernah menjalani 2 kali ICSI sebelum berjumpa saya.
Kedua-dua ICSI di hospital yang sama di KL tetapi oleh 2 doktor dan 2 embriologis berlainan.


ICSI kali pertama dalam tahun 2011.
- Usia ketika itu - 32 tahun
- Protokol antagonis
- 1350 IU suntikan recombinant FSH (150 IU setiap hari selama 9 hari)
- OPU dapat 7 telur : 4 M II (matang) dan 3 tak matang (2GV dan 1 M I)
- 2 embrio terhasil daripada 4 telur M II yang dibuat ICSI (50% ICSI fertilization rate)
- ET (Embryo Transfer) pada Day 3 : 2 embrio (8C1 ie 8-sel gred 1 dan 2C3 ie 2-sel embrio gred 3)
- Tidak berhasil


Di antara 2 ICSI, beliau menjalani pembedahan membuang fibroid di hospital yang sama. Tidak pasti pula apa keadaan endometriosis sewaktu pembedahan tersebut.


ICSI kali kedua dalam tahun 2012
- Usia ketika itu 33 tahun
- Protokol antagonis yang sama cuma ditambah dos.
- 1800 IU suntikan recombinant FSH (200 IU setiap hari selama 9 hari)
- OPU dapat 8 telur : 7 matang (M II) dan 1 tak matang (GV)
- 4 embrio terhasil daripada 7 telur M II yang dibuat ICSI (57.1% ICSI fertilization rate)
- ET pada Day 3 juga : 2 embrio (8C1 dan 10C1)
- Manakala baki 2 embrio dibekukan pada usia Day3
- Pun tidak berhasil


Mereka memberitahu saya;

"Kami cadang nak buat IVF sekali lagi (kali ke-3) dengan Dr pula"


Saya pula beri cadangan lain;

"Apa kata kita cuba pakai embrio beku tu dahulu? Kalau tak jadi, barulah kita buat IVF semula"


Ini kerana prosedur IVF bukanlah mudah. Hanya yang melaluinya sahaja yang faham. Bukan mudah nak suntik diri sendiri setiap hari, nak pastikan waktu suntikan dan suhu penyimpanan ubat juga dijaga, nak kena datang scan selalu dll. Dan sudah tentu ianya jauh lebih mahal.

.
.
.

"Boleh ke Dr?"

"Saya sebenarnya belum pernah buat (urusan memindahkan embrio ke PHKL). Kita cuba tanya. Kalau hospital (yang simpan embrio beku) tu benarkan kita ambil, bolehlah kita pindahkan. Sepatutnya boleh. Lagipun sebenarnya, nak pindahkan embrio ni lebih bergantung kepada kemahuan/arahan pesakit"


Maka urusan memindahkan embrio beku beliau dari hospital tersebut ke Hospital Pantai Kuala Lumpur kemudiannya dilakukan. Embriologis saya sendiri pergi mengambil embrio beku tersebut (dia memang 'multi-tasking'). Ya lah, kena kurangkan bilangan orang dan betul-betul periksa supaya tidak bertukar embrio orang lain pula.


Persediaan FET (Frozen-Thawed Embryo Transfer) pun dimulakan sejurus beliau didatangi haid menggunakan ubat yang sama seperti pesakit FET saya yang lain tetapi jadualnya berbeza (kepada pesakit-pesakit saya, sila faham betul-betul dan ikut apa yang disuruh secara lisan mahupun bertulis kerana apabila sampai ke farmasi di bawah, ramai yang keliru. Anda mesti ikut kaedah saya walaupun anda dapati ianya berlainan dengan apa yang dilalui sebelum itu).


Setelah rahimnya bersedia, ubat fasa ke-2 (luteal support) dimulakan dan jadual FET diselaraskan. Embriologis akan 'mengeluarkan' embrio tersebut 2 hari sebelum tarikh FET. Sebagai langkah berjaga-jaga, slot bilik bedah 'standby' tambahan juga ditempah untuk hari berikutnya, mana tahu jika embrio lambat berkembang.  Untuk beliau, saya tambah dengan satu lagi jenis ubat progestin.


Mujurlah setelah 'thawing' dilakukan, kedua-dua embrio tersebut menunjukkan perkembangan. Kultur pun diteruskan sehingga mencapai peringkat blastocyst.



Blastocyst. Memang cantik. 

Kepada yang perasan dan tertanya mengapa saya selalu mengambil gambar dari sudut tepi, sebenarnya kerana jika tidak, imej akan menjadi berbelang-belang seperti di bawah. Ada sesiapa yang boleh memberitahu penyelesaiannya supaya saya dapat merakam imej dari hadapan tanpa belang-belang tersebut? 




Prosedur ET juga berjalan dengan mudah (dalam ET, pesakit sebenarnya rasa macam buat IUI sahaja, cuma ia dilakukan di dalam bilik pembedahan).

Hasilnya

Ujian BhCG ini dibuat 7 hari selepas prosedur FET. Memandangkan beliau tidak mengambil sebarang suntikan hCG, maka sah beliau hamil. Hormon hCG ini dirembes oleh uri (syncytiotrophoblast) iaitu setelah berlakunya implantasi embrio. Ini baru peringkat 'biochemical pregnancy'. Apabila janin kandungan dapat dilihat dalam scan (dijangka dalam 2 minggu lagi), barulah dinamakan 'clinical pregnancy'.


Saya berpendapat kadang-kadang nak jadi penyebab sahaja kali ini beliau berjaya hamil. Kadang-kadang nak kena bertukar tangan/angin. Ini bukan bermakna doktor-doktor sebelum itu tidak melakukan yang terbaik. Embrio yang elok juga terhasil daripada telur yang elok; dan telur yang elok juga bergantung kepada protokol rangsangan yang elok; dan protokol rangsangan tersebut diformulakan oleh doktor sebelum saya. Begitu juga dengan embriologis mereka. Kerana teknik pembekuan embrio dan penjagaan penyimpanan embrio mereka baguslah juga, kami dapat menggunakan embrio tersebut dengan jayanya. Terima kasih kepada mereka.


Terima kasih juga kepada pasangan ini kerana yakin dan positif meneruskan 'plan B' ini. Pada saya, ini sangat penting. Terima kasih kepada LPPKN yang menghantar saya ke FCH yang membuka mata saya mengenai kepentingan memahami setiap hasil ujian dan setiap tindakan yang diambil, walaupun semudah memberi pil Clomiphene Citrate. Terima kasih kepada Cikgu di sana yang turut mengajar saya ilmu ultrasound bahagian infertiliti dan menganalisa hasil ujian darah dengan sejelas-jelasnya (baru ku sedar rupa-rupanya sebelum itu, ilmu saya hanyalah seumpama baru pandai baca ABC sahaja). Inilah yang dikatakan "the eyes cannot see what the mind doesn't know" dan "by knowing, you want to know more".


...termasuklah kepada pesakit-pesakit saya yang secara tidak langsung juga menjadi 'cikgu', belajar dari pengalaman merawat memang tidak ternilai. (ada juga yang mengajar ilmu sampingan : tips melancong ke negara Winter Sonata, resipi masakan, cara menggunakan coffee maker sewaktu saya baru beli dahulu dan banyak lagi).


Sekali lagi, blastocyst culture. Pada tahun ini, lebih 90% kes (pesakit) embrio mereka berjaya dikultur sehingga peringkat blastocyst sebelum dibuat ET. Itulah antara sebab-sebabnya, pada tahun ini, peratus kehamilan melonjak tinggi. Kenalah bertanya embriologis apakah rahsia beliau menjaga piawaian makmal sehingga lebih berjaya mengkultur lebih 90% kes ke peringkat blastocyst. 


Towards 100% 'Blastocyst culture'.....the way forward...




No comments:

Post a Comment