Saya masih memilih untuk menulis di alam siber secara percuma walaupun sesekali ada yang mencadangkan agar saya menulis buku mengenai infertiliti. Sebelum mencedok atau memetik 'ilmu' dari laman ini, anda tidak perlu meminta kebenaran tetapi diingatkan membuat semakan sendiri terlebih dahulu dengan doktor anda atau guru anda sebelum mem'forward'nya kepada orang lain dan memikul tanggungjawab akibatnya. Pohon doa kesejahteraan dan limpahan rahmat Allah ke atas guru-guru saya dan juga pesakit-pesakit saya yang banyak mengajar saya bidang ini. (peringatan untuk diri sendiri) Segala pujian bagi Allah. Mudah-mudahan, taubat saya diterimaNya dan segala dosa saya diampunkanNya serta saya terus dilimpahi rahmatNya. Sekiranya ada kesalahan, pohon dibetulkan, saya terbuka kepada teguran.

Sebarang percubaan berbentuk komen atau soalan bertujuan mengiklankan apa sahaja perniagaan atau blog sendiri tidak akan disiarkan. Blog ini bukanlah untuk iklan menjual barang. Peace.....

Sunday, 8 December 2013

'Due Date' Bersalin


Kami selalu guna singkatan EDD.
Pesakit pula suka guna istilah 'due date'.



Apa makna 'due date'?
(makna 'as in' apa maksudnya bila tarikh due date sekian haribulan diberi?)



Sebelum tahu apa maksud 'due date', kenalah tahu bagaimana tarikh 'due date' tersebut diperolehi.



Kami guna formula Naegele dalam pengiraan 'due date' ni.
Berdasarkan tarikh hari pertama haid terakhir (LMP atau 'Last Menstrual Period');
cuma tambah 7 hari dan tambah 7 bulan (jangan lupa tengok tahun juga ya)



Apa-apapun;


Tarikh 'due date' yang diberikan itu bukanlah tarikh yang dijangka kebanyakan akan bersalin, tetapi tairkh di mana 90% mereka (yang diberikan 'due date' tersebut) TELAHPUN SELAMAT bersalin.

Ya, benar. 90% dijangka lahir dalam masa 7-10 hari awal.



Ini bermakna, hanya 10% sahaja mereka yang diberikan tarikh EDD atau 'due date' sekian sekian haribulan; sama ada akan bersalin pada hari tersebut atau melangkaui tarikh tersebut ('overdue' la tu)



Maka, 90% dari anda semua bersalin awal darikh tarikh 'due date' bukanlah doktor silap meneka tarikh bersalin :)



Tetapi adakah ianya selamat? (bersalin awal dari tarikh tu?)



Jangan risau, memang selamat lagi, asalkan ianya dalam 2 minggu awal kerana kandungan sebenarnya telahpun mencapai usia matang dan selamat jika lahir.


Dalam IVF, tarikh EDD lazimnya diberi dengan mengambilkira beberapa faktor :.hari OPU dan peringkat embrio (sama ada berkadaran dengan usianya) pada hari ET (Embryo Transfer). Contoh gambar di atas : pada hari ke-5 selepas OPU, bukan semua embrio yang mencapai tahap blastocyst.

No comments:

Post a Comment