Saya masih memilih untuk menulis di alam siber secara percuma walaupun sesekali ada yang mencadangkan agar saya menulis buku mengenai infertiliti. Sebelum mencedok atau memetik 'ilmu' dari laman ini, anda tidak perlu meminta kebenaran tetapi diingatkan membuat semakan sendiri terlebih dahulu dengan doktor anda atau guru anda sebelum mem'forward'nya kepada orang lain dan memikul tanggungjawab akibatnya. Pohon doa kesejahteraan dan limpahan rahmat Allah ke atas guru-guru saya dan juga pesakit-pesakit saya yang banyak mengajar saya bidang ini. (peringatan untuk diri sendiri) Segala pujian bagi Allah. Mudah-mudahan, taubat saya diterimaNya dan segala dosa saya diampunkanNya serta saya terus dilimpahi rahmatNya. Sekiranya ada kesalahan, pohon dibetulkan, saya terbuka kepada teguran.

Sebarang percubaan berbentuk komen atau soalan bertujuan mengiklankan apa sahaja perniagaan atau blog sendiri tidak akan disiarkan. Blog ini bukanlah untuk iklan menjual barang. Peace.....

Friday, 15 November 2013

Air Mani Keluar Semula Selepas Bersama

Keadaan analysis sperma yang sangat tidak cantik. Terlalu banyak 'round bodies' yang disebabkan oleh sama ada sperma yang tidak matang (badan sahaja, ekornya sangat pendek atau tiada) ataupun disebabkan jangkitan kuman.




"Doktor, kenapa bila lepas bersama je, air mani keluar semula"

"Macamana nak buat air mani masuk dalam rahim? Sebab bia lepas bersama je, air mani suami saya mesti keluar semula"

"Doktor, ada cara tak? Nak elakkan air mani husband dari keluar semula?"




Ini adalah antara cara2 soalan yang diajukan kepada saya, sama ada di klinik mahupun di laman akhbar/media.

Berpuluh-pulh kali, mungkin lebih seratus kali saya diajukan soalan sedemikian.

...dan saya masih memberikan jawapan yang sama.



Kepada yang masih menyangka air mani mesti masuk ke dalam saluran serviks, silalah hayati 'points' di bawah :



-Air mani memang akan keluar semula dari faraj kerana faraj kita berotot (elastik). Bila ada penis yang menegang di dalamnya, ia akan mengembang untuk memuatkan penis tersebut. Selepas ejakulasi, penis akan mengendur, otot vagina yang masih kenyal akan menyebabkan penis terkeluar bersama-sama sebahagian besar cecair mani. Itulah sebabnya air mani terkeluar. Otot vagina yang 'menolak' air mani ini keluar. Hanya sedikit sahaja cecair mani yang masih bertakung di bahagian belakang vagina (kawasan posterior fourchette).

-Yang penting, sperma di dalam air mani tu yang akan berenang naik ke dalam saluran pangkal rahim (serviks) sebelum masuk ke ruang rahim dan seterusnya ke dalam tiub falopian.

-Air (cecair) tak boleh bergerak sendiri. Pancutan sewaktu ejakulasi juga tidak dapat menembak air mani terus masuk ke dalam rahim kerana di dalam saluran serviks ada lendir/mukus yang menyekatnya.

-Secara logiknya, darah haid dari rahim yang turun ke faraj akan keluar sebagai haid kan? Mana ada darah haid yang dah turun ke faraj akan naik semula ke dalam rahim?


Ada faham?



Maka, untuk meningkatkan peluang sebanyak mungkin sperma berenang memasuki saluran serviks;

- Selepas 'besama', baring selama kira-kira setengah jam. Tidak perlu meletak bantal di bawah punggung atau menonggeng atau apa sahaja posisi 'menarik' yang saya sering dengar dari pesakit. Cuma perlu berbaring terlentang atau mengiring ikut selesa sahaja. Kemudian, barulah bangun ke tandas untuk membersihkan kemaluan.




Kenapa setengah jam?

Sebab : persekitaran vagina sangat asidik (ini bagi memastikan kawasan vagina bebas dari jangkitan kuman). Selepas setengah jam, boleh dikatakan hampir kesemua sperma yang masih tertinggal di dalam vagina akan atau telahpun mati. Tak perlulah berbaring berjam-jam! Hanya sperma yang telah berjaya menembusi mukus serviks dapat bertahan selama beberapa hari lagi.




Apa akan jadi kalau cecair mani dimasukkan ke dalam ruang rahim (uterus)?

Bahaya. Ia boleh mengakibatkan keadaan 'anaphylactic shock' kerana bahan prostaglandin di dalam cecair mani tersebut boleh menyebabkan serangan seolah-olah kesan 'shock' selepas disengat tebuan.

Itulah sebabnya dalam prosedur IUI, sperma akan diasingkan daripada cecair mani.




"Jadi sebab itu jugalah selepas IUI, saya boleh bangun terus ya doktor?"

"Haa! Pandai pun!"

Dalam IUI, cecair yang mengandungi sperma terpilih hanyalah sebanyak 0.5ml sahaja dan dimasukkan terus ke dalam ruang rahim......

....dan saya akan keluarkan syringe dari laci dan menyedut air di dalam bekas yang disediakan sebelum menitiskannya di atas tapak tangan saya, sebagai demo betapa sedikitnya 0.5ml itu.



Mujur belum ada yang bertanya soalan ini :

"Kalau macam tu, boleh tak doktor bagitau macamana nak relax-kan otot faraj saya supaya ia boleh terus mengembang dan tak tolak air mani tu keluar. Dapatlah air mani bertakung dalam faraj saya banyak2?"


Dengan sifat generasi muda yang semakin bijak dan berfikir 'out-of-the-box' dan bertanya macam2 soalan yang tidak diduga ini, tak mustahil saya akan menerima soalan sedemikian tidak lama lagi.

No comments:

Post a Comment