Saya masih memilih untuk menulis di alam siber secara percuma walaupun sesekali ada yang mencadangkan agar saya menulis buku mengenai infertiliti. Sebelum mencedok atau memetik 'ilmu' dari laman ini, anda tidak perlu meminta kebenaran tetapi diingatkan membuat semakan sendiri terlebih dahulu dengan doktor anda atau guru anda sebelum mem'forward'nya kepada orang lain dan memikul tanggungjawab akibatnya. Pohon doa kesejahteraan dan limpahan rahmat Allah ke atas guru-guru saya dan juga pesakit-pesakit saya yang banyak mengajar saya bidang ini. (peringatan untuk diri sendiri) Segala pujian bagi Allah. Mudah-mudahan, taubat saya diterimaNya dan segala dosa saya diampunkanNya serta saya terus dilimpahi rahmatNya. Sekiranya ada kesalahan, pohon dibetulkan, saya terbuka kepada teguran.

Sebarang percubaan berbentuk komen atau soalan bertujuan mengiklankan apa sahaja perniagaan atau blog sendiri tidak akan disiarkan. Blog ini bukanlah untuk iklan menjual barang. Peace.....

Wednesday, 16 October 2013

'Sekolah lamaku'



Lama sudah saya tidak menjengah laman sesawang ini.
Telah berwajah baru.

Ini tidaklah menghairankan kerana mereka mempunyai staf IT yang kuat, sementara kami terpaksa berkongsi dengan keseluruhan jabatan2 di hospital Pantai KL itu. Nak masukkan ke dalam sesawang tatapan umum bukanlah mudah kerana terpaksa melalui tapisan bukan sahaja di peringkat PHKL tetapi di peringkat Pantai Holdings pula.
Tapisan demi tapisan.
Inilah sebabnya laman sesawang kami nampak seperti tidak di-update langsung.
Hmm....say no more.



Doktornya masih sama.
Dahulunya ada 3 orang kuat dan seorang baru sahaja join, kini setelah 10 tahun saya ke sana cuma ada tambahan seorang.

.
.
.

Inilah tempat saya menimba ilmu IVF.
Danke schön!




Inilah juga tempat saya belajar ilmu ultrasound bab kesuburan dengan teratur dan mendalam. Baru ku tahu nak mencari apa yang sepatutnya pada kaca monitor scan itu.

Benarlah kata pujangga;

"The eyes cannot see what the mind doesn't know"


Bukanlah setakat nak ukur 'kantung telur' dah besar ataupun tidak. Banyak informasi lain yang terpampang tetapi lazimnya tidak dikenali. Maka kepada mereka yang selalu mengadu kepada nurse saya 'kenapa Dr Adilah boleh nampak tapi sebelum ni tak ada orang pun bagitau saya ada macam tu?'; haaa...itulah jawapannya. Dan saya akan mengajak suami mereka sekali untuk melihat imej scan pada monitor itu. Dan mengajar mereka sekali macamana nak tengok.




Mereka (FCH) kini melaporkan peratus kejayaan setinggi 60-80% (kumulatif 3-4 cycles) dan data ini bukanlah data SS (syok sendiri) tetapi angka ini diperolehi daripada badan pendaftar IVF di negara itu (nampak ada perkataan ivf register di bahagian nota kaki laman?).

Itupun mereka terikat dengan peraturan-peraturan seperti : tidak boleh membekukan embrio melebihi tahap 2pn (umur sehari), mereka masih boleh mendapatkan peratus kejayaan setinggi itu.

Ya.
Di negara itu, ada satu badan berdaftar (IVF Register) yang memasukkan setiap nama mereka yang menjalani rawatan IVF dan dipantau hasilnya. Ini bukanlah wajib ke atas setiap pusat IVF di sana, ianya secara sukarela. Dan FCH telah menawarkan diri untuk 'diaudit'. Di sana juga hanya pusat IVF yang mencapai peratus kejayaan tertentu sahaja yang diberikan pembiayaan ke atas pesakit-pesakit (atas syarat-syarat tertentu).













No comments:

Post a Comment