Saya masih memilih untuk menulis di alam siber secara percuma walaupun sesekali ada yang mencadangkan agar saya menulis buku mengenai infertiliti. Sebelum mencedok atau memetik 'ilmu' dari laman ini, anda tidak perlu meminta kebenaran tetapi diingatkan membuat semakan sendiri terlebih dahulu dengan doktor anda atau guru anda sebelum mem'forward'nya kepada orang lain dan memikul tanggungjawab akibatnya. Pohon doa kesejahteraan dan limpahan rahmat Allah ke atas guru-guru saya dan juga pesakit-pesakit saya yang banyak mengajar saya bidang ini. (peringatan untuk diri sendiri) Segala pujian bagi Allah. Mudah-mudahan, taubat saya diterimaNya dan segala dosa saya diampunkanNya serta saya terus dilimpahi rahmatNya. Sekiranya ada kesalahan, pohon dibetulkan, saya terbuka kepada teguran.

Sebarang percubaan berbentuk komen atau soalan bertujuan mengiklankan apa sahaja perniagaan atau blog sendiri tidak akan disiarkan. Blog ini bukanlah untuk iklan menjual barang. Peace.....

Wednesday, 28 November 2012

Q&A Part 10 (Mac 2012)

SILA PASTIKAN ANDA FAHAMI DISCLAIMER DI ATAS.
KEPADA YANG MEMBERI SALAM - SALAM KEMBALI WARAHMATULLAH.
KEPADA YANG BERTERIMA KASIH - BITTE SCHOEN! (SAMA-SAMA)


Berikut adalah soalan2 yang diajukan dalam bulan Maci 2012.



On QA Part 5 (31/11/2010)
Aineen bertanya;
Salam doc...saya ada masaalah pcos...da 10 tahun berkahwin...penah mengandung 2kali tetapi keguguran apabila usia kandungan 19minggu++..kedua duanya sama...contration saya terlalu awal..tp bile mendapatkn rawatan saya hanya d nasihatkn supaya berehat..di awal kehamilan juga ada mengalami pendarahan..itu juga doktor x mengambil berat...saya hanya ke hospital kerajaan kerana kurang mampu untuk ke swasta....apa saranan doctor untuk saye y terlalu mengharapkn seorang cahaya mata.....

pernah ovarian driling pd 2003....clomid hingge ke 150mg...
berat badan yg makin bertmbah...
rambut d badan juge semakin bnyak...
please help me....
tq...


Puan Aineen;

Jarang wanita keguguran pada trimester kedua. 19 minggu dah memasuki 4 bulan lebih tu. Wanita PCOS lebih berisiko keguguran tetapi kebiasaannya trimester pertama. Penyebab keguguran trimester pertama ada yang berbeza dengan keguguran trimester kedua. Boleh saya tahu, keguguran kandungan pertama dan kedua berlaku pada minggu ke-19; atau keguguran kedua berlaku lebih lambat sedikut (eg minggu ke-20 seterusnya); kerana ada kepentingan perubatan dalam menjawab soalan itu.

Satu lagi, hamil dahulu dengan ubat subur ke tanpa ubat subur? Berapa berat badan sekarang dan berapa ketinggian?



On Perjalanan Ini (08/11/2011)

Nazfa bertanya;
Salaam Dr

Suami saya mengalami retrograde ejaculation. Pernah berkahwin dan ada 6 orang anak. Perkahwinan pertama pula bagi saya. Beliau telah setahun menjalani rawatan (consultation + ubat) dengan pakar urologi, tiada perubahan.
Adakah rawatan yang paling sesuai ICSI? Berapakah pula anggaran keseluruhan kosnya dan jika Dr dapat mencadangkan mana2 pakar perempuan di Johor yang boleh kami rujuk?

Terima kasih


Puan Nazfa;

Betulkah ada retrograde ejaculation? Ini maknanya, dalam air mani tiada sperma walaupun seekor, tetapi di dalam air kencing selepas ejakulasi diperiksa ada mengandungi sperma.

Untuk 'retrograde ejaculation', boleh cuba rawatan IUI jika jumlah sperma mencukupi. Seeloknya sebelum suami masturbasi untuk proses IUI, buang air kecil dahulu. Selepas ejakulasi (dijangka dalam air maninya kosong sperma), cuba buang air kecil kembali. Dengan isipadu air kencing yang kurang (sebab baru sahaja membuang air kecil sebelumnya), mudah untuk embriologis cuba buat proses 'cuci' air kencing untuk dapatkan sperma.

ICSI lebih mahal daripada IVF, biasanya ada tambahan RM1000, bergantung kepada tempat. Pusat IVF yang menawarkan pakej IVF biasanya mengenakan caj yang sama dalam pakej itu, sama ada IVF mahupun ICSI. Selain daripada itu, ICSI bagi 'retrograde ejaculation' bergantung kepada caj tambahan mendapatkan sperma; ie sama ada dari air kencingnya ataupun melalui pembedahan 'sperm retrieval' dari epididimis/testis suami.



On Kanser (8/3/2012)

PCB Batik bertanya;
as salam doc.
thanks for giving lot of info in this blog.
for your info, sy dh berkahwin selama 5 tahun, pernah menjalani 2 laparascopy, 1 utk cyst(2004) n 1 for endometrosis (2009)my previous gynae informed that i have retroverted uterus, tp sudah dibetulkan semasa laparascopy in 2009. pernah pregnant 3 x. tapi all miscarriage.still hoping that one day Allah akan memberi rezeki utk kami.

sy ingin berjumpa doc.nak tahu hari dan waktu consultation doc di pantai hospital.now tgh 2nd day period, nak tahu hari ke berapa yg sy patut jumpa doc.
tq.


Puan OCB Batik;

Info sesi klinik ada di sisi blog ini. Seeloknya bawa laporan/maklumat berkaitan rawatan lama, termasuk ujian2 darah supaya tak perlu ulangi (membazir).


Wan bertanya;
salam doc,
1.kalau dh buat ddnc perlu ke buat pap smear lg ??
2.Selepas iui failed,kenapa period dtg spotting aje xde flow mcm slalu..normal ke dr??


Puan Wan

1. Pap smear untuk mengesan penyakit pra-kanser serviks. Itu sahaja.
Saya tak pasti mengapa Puan perlu DD&C.

2. Mungkin sebab masih mengambil ubat 'kuatkan' rahim kerana hormon progestin dalam ubat tu boleh 'melewatkan' haid.



Amin Hidaayah bertanya;
assalamualaikum

Dr. Adilah

saya mempunyai masalah dengan haidh/period saya..
saya telah period semenjak berumur 11 tahun dan period sy hanya dtg sehingga saya berumur 18 tahun..selepas itu period sy langsung tidak dtg melainkan jika saya makan ubat untuk period..dan period sy akn dtg...

jadi sy ingin bertanya doktor..
apakah boleh saya makan ubat untuk datangkan period setiap bulan? adakah ia tidak merbahaya dan membawa sebarang kesan negatif?
dan adakah dengan memakan ubat untuk datangkan period setiap bulan akan membantu saya untuk melancarkan period saya...

harap dr dapat membantu sY y dalam kebuntuan


Cik/Puan Amin Hidayah;

Ubat 'mendatangkan' period biasanya mengandungi hormon progestin. Ia bertujuan menggantikan ketiadaan hormon progestin dalam tubuh jika ketiadaan ovulasi. Ada kesan samping ubat hormon progestin (banyak - boleh google). Tetapi yang lebih penting adalah kebaikan ubat ini dalam 'mematangkan' lapisan endometrium dalam rahim anda. Bila ubat dihentikan, haid dijangka turun dlama masa seminggu. Jika tidak, anda terdedah kepada risiko hiperplasia endometrium dankanser endometrium. Jika anda dah berkahwin,mungkin doktor akan membantu dengan ubat subur bagi merangsang kantung telur membesar (kemudiannya ovulasi dan menghasilkan hormon progesteron sendirinya).



On July Paper (7/7/2011)

Nazfa bertanya;
Salaam Doc,

Berkaitan darah period tak keluar, cuma lendir2 brownish yg sedikit masuk hari ke 5. Buat UPT, -ve. Confused ni period ke bukan? Ada sakit2 (bhgn perut ke bawah) cuma tak 'sekuat' waktu period yg biasa sebelum ni (biasa pun tak 'kuat' mana). Disebabkan ianya datang pada masa saya sepatutnya period, maka saya tak solat. Kalau nak cek, boleh ke pergi ke klinik kesihatan je? Adakah doktor akan bagi ubat turun darah je? Bulan lepas period start 30/1/12 selepas seminggu ambil Ravimed (turun darah), selepas 2 bulan tak period. (sebelum tu regular, paling lama pun delay 2 minggu).

TQ doc


Puan Nazfa;

Mungkin masih ada masalah ovulasi. Doktor memang dah pastikan ada ovulasi ke dalam kitaran tu? Ada juga kemungkinan lain :
- kesan ubat 'kuatkan' rahim (macam jawapan saya di atas)
- retrograde menses
- kesan hormon dari corpus luteal cyst
- kesan lambat dari ubat kesuburan kitaran sebelumnya



On Unstimulated Cycle (24/2/2012)

Wan Sariah bertanya;
Askum Dr Adilah..
saya nak sgt jumpa Dr nak refer kes saya yg tak seberapa ni.. baru 1year married tp msh belum ada rezeki.. jeles my friends yg kawen lebih kurang dengan i, murah betul rezeki diarong.. i just nak tahu tahap kesuburan i.. cuz my period dah tak teratur since last 3months.. risau sgt.. so i don't know how to calculate tempoh kesuburan... Nak jumpa Dr, saya nak tahu Dr free tak weekend? i susah nak keluar office skg..

warm regard,

Puan Wan Sariah;

Sabtu ada klinik sehingga tgh. Ahad dan cuti am, saya pun bercuti. Klinik mmg tak buka pun dan staf klinik PHKL pun bercuti.



nurulshahfiza bertanya;

Dr, period saya dah regular after taking clomid. Tapi bila check OPK,asyik negatif aje,camne tue? Ape patut saya buat ye?

Puan Nurulshahfiza;


Bila U mula buat OPK tu? Berapa panjang kitaran haid? Berapa lama haid? Regular tu tepat ke atau ada julat beberapa hari?



On To Laila Hani (15/6/2011)

Zarina bertanya;
Salam doktor, kalau dinding rahim tebal -14 mm what is the consequences? Abd what is the best treatment of thicked endometrium. Saya baru first time missed period, for the past one month period is within 18 - 28 days and lamanya dalam 5-8 days...apa yang membuatkan endometrium saya terlalu tebal? Tolong lah saya doctor, fyi saya sekarang menetap di oman. And the doctor kat sini beri saya acid folic to kuatkan rahim saya...betulke ni doctor..

Puan Zarina;


Asid folik bukan ubat subur, tetapi ia penting untuk mengurangkan risiko kecacatan otak dan saraf tunjang bayi (neural tube defect).

Dalam keadaan ni, elok scan secara TVS bila haid kering untuk check endometrium. Kadang2 masih ada sisa endometrium lama (yang sepatutnya habis keluar jadi haid). Kalau endometrium yang lama habis keluar dan tumbuh endometrium baru, ketebalan 14mm tu memanglah yang saya suka untuk kesuburan. Ada ciri-ciri TVS yang dapat memberitahu sama ada endometrium tu lama atau baru. Kalau yang lama masih ada, saya nasihatkan buat DD&C 'to rule out' penyakit endometrium.


Zarina bertanya lagi :)


Salam doctor, need yr advice on what is the best step by step medical procedure for me as i have a thicked endometrium -14 mm. My last period was more than 15 days and i was given postan to stop it...it was long and with clots. Now it has stopped and i was given foloc acid. Apa contribution folic acid to my thicked endomentrium...dia boleh nipiskan dinding rahim? Tolong lah saya doctor.


(soalan berulang rupanya :)

4 comments:

  1. salam doktor...sy rohana..
    sy musykil sekarang ni..sy baru berkahwen pada bln may 2012 yg lepas...period sy tiap2 bln datang...tapi kitaran period berubah2...kitaran period sy antara 35-39 hari...sejak kebelakangan ini,sy tidak dtg period sampai sekarang..last sy period adalah 22/09/12..tanda2 nk period dan hamil langsung tak der...sebelum ini sy ada cek upt kat rumah...resultnya -ve masa tu baru 1 bln lewat period...lepas 2 bln lewat period sy cek uot lagi..maseh -ve. rasa tak pus hati sy trus g klinik swasta(klinik panel suami) cek upt + cek scan maseh juge negatif(-ve)..doktor kasi sy dtg lagi pd prtghan bln 12 ni utk cek + scan. ubt dia bagi vitamin mengandung(dyna pregmin tablet)..
    sekarang ni sy konpius adakah sy ni hamil atau tidak...sekiranya belom kenapa sy maseh belom period...??? bantu sy

    ReplyDelete
  2. doctor,

    can ovarian drilling help to improve insulin resistance?

    thanks.

    ReplyDelete
  3. as salam...doc....sy nk tanye...skrg ni sy pregnant 5 bln...tp 3mgu ni..tulang blkg paling akhir skali sgt2 sakit...ni ank yg kedua..sy nk tau adakah ianye bahaya dan adakah sy tidak boleh bersalin normal?

    ReplyDelete
  4. Salam?dr,masalah yang saya hadapi sekarang ini...saya berumur 23tahun...saya datang haid last tahun lepas bulan 9...tapi sampai sekarang saya tidak datang haid lagi...adakah saya berpenyakit?keadaan saya sekarang perut saya membuncit seperti orang mengandung dan ada ketulan bergerak-gerak dalam perut saya...kadang-kadang sebelah kanan perut saya terasa sakit...apa masalah saya dr?saya harap dr dapat membantu saya...saya terlalu risau dan tertakan sekarang ini...

    ReplyDelete