Saya masih memilih untuk menulis di alam siber secara percuma walaupun sesekali ada yang mencadangkan agar saya menulis buku mengenai infertiliti. Sebelum mencedok atau memetik 'ilmu' dari laman ini, anda tidak perlu meminta kebenaran tetapi diingatkan membuat semakan sendiri terlebih dahulu dengan doktor anda atau guru anda sebelum mem'forward'nya kepada orang lain dan memikul tanggungjawab akibatnya. Pohon doa kesejahteraan dan limpahan rahmat Allah ke atas guru-guru saya dan juga pesakit-pesakit saya yang banyak mengajar saya bidang ini. (peringatan untuk diri sendiri) Segala pujian bagi Allah. Mudah-mudahan, taubat saya diterimaNya dan segala dosa saya diampunkanNya serta saya terus dilimpahi rahmatNya. Sekiranya ada kesalahan, pohon dibetulkan, saya terbuka kepada teguran.

Sebarang percubaan berbentuk komen atau soalan bertujuan mengiklankan apa sahaja perniagaan atau blog sendiri tidak akan disiarkan. Blog ini bukanlah untuk iklan menjual barang. Peace.....

Tuesday, 13 November 2012

Meiosis

(untuk menjimatkan 'printing paper', kedua2 ovari diambil dalam satu gambar). Siapa kata PCOS tak subur? Tidak semestinya. Dalam wanita ini, walaupun ovarinya 'polycystic', tetapi folikel telurnya masih boleh membesar tanpa memerlukan ubat subur pun. Di dalam folikel telur besar di sebelah kiri gambar ini, mungkin mengandungi satu telur yang cantik.



I.P.M.A.T.
IPMAT.

Saya masih ingat hingga kini, petua Cikgu Biologi saya sewaktu di MRSM Jasin dahulu.

I- Interphase
P- Prophase
M- Metaphase
A - Anaphase
T - Telophase

Fasa2 dalam Meiosis, mengikut susunan.
Itulah asal-usul kita semua.



Dan saya akan ingat topik Meiosis sehingga bila-bila.

Kerana;

Sayalah satu2nya calon MRSM Jasin yang tak menjawab langsung keseluruhan soalan bertulis kertas Amali Biologi SPM mengenai Meiosis itu, akibat cuai ter-skip satu helai kertas.
Mujurlah ada 2 soalan amali.
Hanya doa ibubapa dan guru2 dan takdir menentukan saya masih boleh mendapat A2 dalam subjek itu.

Mungkin itu sebabnya saya tak boleh nak membebel sangat apabila 'klon' saya pun suka buat 'careless mistakes'.
Dah namanya 'klon'.



Cik2 dan Puan2 juga;

Cuba ingat singkatan IPMAT itu.
Kerana selepas ini,
saya akan membuka topik IVF dan ianya bermula dari ini.
Supaya ia lebih menyeronokkan.
Sungguh mengujakan bila kita mengenali asal-usul kita dengan lebih mendalam.
Sungguh menginsafkan apabila kita mengagumi ilmu dan kekuasaanNya.

I.
P.
M.
A.
T.

I.P.M.A.T.

IPMAT, IPMAT, IPMAT, IPMAT, IPMAT.

Interphase, Prophase, Metaphase, Anaphase, Telophase.

InterphaseProphaseMetaphaseAnaphaseTelophase,

Interphaseprophasemetahaseanaphasetelophase..........

Boleh ingat tak?

:))

No comments:

Post a Comment