Saya masih memilih untuk menulis di alam siber secara percuma walaupun sesekali ada yang mencadangkan agar saya menulis buku mengenai infertiliti. Sebelum mencedok atau memetik 'ilmu' dari laman ini, anda tidak perlu meminta kebenaran tetapi diingatkan membuat semakan sendiri terlebih dahulu dengan doktor anda atau guru anda sebelum mem'forward'nya kepada orang lain dan memikul tanggungjawab akibatnya. Pohon doa kesejahteraan dan limpahan rahmat Allah ke atas guru-guru saya dan juga pesakit-pesakit saya yang banyak mengajar saya bidang ini. (peringatan untuk diri sendiri) Segala pujian bagi Allah. Mudah-mudahan, taubat saya diterimaNya dan segala dosa saya diampunkanNya serta saya terus dilimpahi rahmatNya. Sekiranya ada kesalahan, pohon dibetulkan, saya terbuka kepada teguran.

Sebarang percubaan berbentuk komen atau soalan bertujuan mengiklankan apa sahaja perniagaan atau blog sendiri tidak akan disiarkan. Blog ini bukanlah untuk iklan menjual barang. Peace.....

Monday, 30 July 2012

Kepada Yang Beragama Islam

Pernah tonton rancangan ar-Rayyan bersama Dato' Dr Fatma El Zahraa?

Kebetulan saya hanya pernah menonton satu episod sahaja.
Pada minggu pertama puasa (ie minggu lepas).
Kebetulan kena dengan topik kegemaran saya..
Dalam episod itu,  Dato' Dr Fatma berbicara mengenai topik kesuburan.
Dan mengajar kita berdoa kepadaNya.
Selain yakin dengan firmanNya.
Beberapa 'points' penting yang boleh diperolehi daripada ceramahnya:


1. JANGAN BERPUTUS ASA, SENTIASALAH BERDOA
sebahagian dari ayat 60 surah 40 (al-Ghafir)

dan Tuhan kamu berfirman : mintalah kepadaKu, nescaya Aku akan berikan........


2. SELALU MINTA AMPUN DARIPADA ALLAH DENGAN SEBAIK2NYA MEMBACA PENGHULU SEGALA ISTIGHFAR (SAYYIDUL ISTIGHFAR) DARI HADIS YANG BERMAKSUD:



Ya Allah, engkau adalah Tuhanku, tiada Tuhan yang layak disembah melainkan Engkau. Engkau yang menciptakanku. dan aku adalah hambaMu dan aku ada dalam perjanjianMu, dengan segala kemampuanku aku laksanakan perintahMu.  Aku berlindung dariMu daripada segala perbuatan buruk yang aku lakukan. Engkau mencurahkan nikmat kepadaku sedangkan aku sentiasa melakukan dosa. Ampunkan dosaku kerana tiada siapa yang dapat mengampunkan dosa kecuali Engkau.

‘O Allaah, You are my Lord, no one has the right to be worshipped except You, You created me and I am your servant and I abide to your covenant and promise as best as I can, I take refuge in you from the evil of which I committed. I acknowledge your favour upon me and I acknowledge my sin, so forgive me, for verily no one can forgive sin except you



3. AMALKAN JUGA 2 DOA INI:

dari surah al-Imran ayat 38
(There did Zakariya pray to his Lord, saying : O my Lord! Grant unto me from Thee a progeny that is pure: for Thou art He that heareth prayer!)

Di sanalah Zakariya mendoa kepada Rabbnya seraya berkata: “Ya Rabbku, berilah aku dari sisi Engkau seorang anak yang baik. Sesungguhnya Engkau Maha Pendengar doa.


"

dari surah al-Anbiya' ayat 89

21:89 And (remember) Zakariya, when he cried to his Lord: "O my Lord! leave me not without offspring, though thou art the best of inheritors."

Dan (ingatlah kisah) Zakariya, tatkala ia menyeru Rabbnya: “Ya Rabbku janganlah Engkau membiarkan aku hidup seorang diri dan Engkaulah Waris Yang Paling Baik


Selamat bertadarus di bulan puasa :)

3 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Salam Dr Adilah.

    Lama sungguh tak bersiaran kan? :)

    Thank you again, Have A Glorious Ramadhan and Aidilfitri soon.

    ReplyDelete