Saya masih memilih untuk menulis di alam siber secara percuma walaupun sesekali ada yang mencadangkan agar saya menulis buku mengenai infertiliti. Sebelum mencedok atau memetik 'ilmu' dari laman ini, anda tidak perlu meminta kebenaran tetapi diingatkan membuat semakan sendiri terlebih dahulu dengan doktor anda atau guru anda sebelum mem'forward'nya kepada orang lain dan memikul tanggungjawab akibatnya. Pohon doa kesejahteraan dan limpahan rahmat Allah ke atas guru-guru saya dan juga pesakit-pesakit saya yang banyak mengajar saya bidang ini. (peringatan untuk diri sendiri) Segala pujian bagi Allah. Mudah-mudahan, taubat saya diterimaNya dan segala dosa saya diampunkanNya serta saya terus dilimpahi rahmatNya. Sekiranya ada kesalahan, pohon dibetulkan, saya terbuka kepada teguran.

Sebarang percubaan berbentuk komen atau soalan bertujuan mengiklankan apa sahaja perniagaan atau blog sendiri tidak akan disiarkan. Blog ini bukanlah untuk iklan menjual barang. Peace.....

Thursday, 26 July 2012

IUI

My most recent IUI statistics:

Data keputusan 10 kes IUI terakhir yang dilakukan dari 18/06/12 sehingga 09/07/12. (ada lagi IUI yang dilakukan selepas itu tetapi masih menunggu keputusan darah)

4 yang berjaya hamil (kalau nak mengelat kira, boleh terus cakap 40% success rate, jauh lebih tinggi daripada tempat lain hanya 10% sahaja)

Mari kita analisa 4 IUI yang berjaya hamil ini (saya masih meneliti selebihnya 6 kes yang tak berjaya itu)



KES 1 - IUI PIL SUBUR CLOMIPHENE CITRATE 50mg, 4 KALI GAGAL SEBELUM INI, PERTAMA KALI IUI DI HOSPITAL PANTAI KL



Puan S, 35 tahun, berkahwin 2005, masih belum ada anak.
Pernah menjalani IUI sebanyak 4 kali sebelum ini di hospital swasta lain dalam thn 2009 dan 2011 menggunakan pil subur tetapi tidak berjaya.
Pertama kali berjumpa saya pada Oktober 2011;
USG:
- ovari kiri kedudukan tinggi berbanding ovari kanan
- 2 endometrial polyps bersaiz kecil (4mm dan 8mm)
- irregular endometrial lining.
HSG:
- ada kemungkinan pelvic adhesion berdasarkan imej pada delayed film (untuk pengetahuan, tak semua ujian HSG melakukan ujian delayed image ini. Kita bincang lain kali mengenai HSG ya).
- Ini menguatkan suspicion yang saya perolehi dari USG


Saya pun menasihati beliau untuk menjalani pembedahan apabila bersedia.

Beliau hanya datang sekali lagi dalam bulan Jun dan terus membuat permintaan "saya nak buat IUI dan saya dah ambil pil ... (yang ada bahan clomiphene citrate tu) sebiji sehari selama 5 hari". Dos yang sama seperti IUI dahulu.

USG menunjukkan ada satu folikel telur yang sesuai, endometrium pun cantik.
Suntikan ovulasi menggunakan recombinant-hCG.
IUI dilakukan pada Day-16  (05/07/2012).
Luteal support menggunakan vaginal progestin.
Disahkan hamil melalui ujian BhCG pada 18/07/2012.




KES 2 - IUI TANPA UBAT SUBUR, PERTAMA KALI.

Puan NE, 29 tahun, berkahwin Mei 2008.
Menjalani prosedur histeroskopi : laluan cervical canal yang sempit dan berparut/fibrosis.

Bulan berikutnya selepas pembedahan, beliau memilih untuk menjalani IUI tanpa menggunakan sebarang ubat subur.
Suntikan ovulasi menggunakan rec-hCG.
IUI dilakukan pada Day-19 (09/07/2012).
Bilangan dan kualiti sperma memang rendah (kalau di tempat lain, dah kena suruh buat IVF atau ICSI terus ni).

Kepekatan sperma hanya 2.2 juta/ml, dah masuk kategori severe oligospermia. But having said that, we just need one sperm.....ONE sperm.

Luteal support menggunakan vaginal progestin.
Disahkan hamil melalui ujian BhCG pada 25/7/12



KES 3 - IUI MENGGUNAKAN SUNTIKAN KESUBURAN FSH, IUI DAY-25! PERTAMA KALI

Puan SM, 27 tahun, berkahwin September 2009.
Masalah tiub falopian kanan, telah menjalani pembedahan.
Rahimnya pun retroverted, tetapi prinsip saya tidak membetulkan kedudukan rahim kerana dah terbukti kajian melaporkan prosedur membetulkan rahim tidak meningkatkan peratus kehamilan secara signifikan, malah boleh mendatangkan komplikasi lain (tunggu topik seterusnya ya).
Pernah saya berikan pil subur clomiphene citrate 50mg selama 5 hari (Mei 2011), kemudiannya 100mg selama 5 hari (Julai 2011), tiada pembesaran telur.
Saya nasihatkan ambil sultikan kesuburan dan IUI apabila bersedia (maklumlah, suntikan kesuburan kan mahal. Dah tu, bukannya 1005 guarantee hamil pun).

Beliau pun datang semula dalam Jun 2012 untuk rawatan itu.
Suntikan rec-FSH sebanyak 75IU setiap hari, tetapi perkembangan pembesaran folikel telurnya lambat sehinggalah pada Day-23 baru bersedia.
Mengambil suntikan rec-hCG untuk ovulasi.
IUI Day-25 (for the record, IUI day paling lambat yang pernah saya buat, sebelum ini paling lambat pun IUI Day-21).

Berjaya hamil dengan BhCG


Kos ujian darah BhCG berbeza-beza mengikut tempat. Kalau rajin survey, boleh dapat cari tempat yang murah. Di Hospital Pantai KL, dengan caj RM49 sahaja keputusannya dapat diketahui selepas 2-3 jam pada hari yang sama.


KES 4

IUI DENGAN SUNTIKAN KESUBURAN, 2ND IUI ATTEMPT

Puan S, 31 tahun, mempunyai seorang anak berusia 6 tahun.
Antara pesakit saya yang paling 'lama'. Anak lelakinya pun disambut oleh saya.
Kemudian beliau mengalami penyakit 'complex endometrial hyperplasia', satu keadaan yang boleh mengundang kepada kanser endometrium jika tidak dirawat.

Kerap berulang mengambil rawatan hormon progestin berdos tinggi sebelum menilai semula keadaan endometriumnya menggunakan prosedur DD&C.
"Dah 5 kali, Dr" beliau mengingatkan saya tentang bilangan DD&Cnya, kerana penyakit hiperplasianya kerap berulang.
Akhirnya pada Oktober 2011, beliau bebas dari endometrial hyperplasia.

IUI pertama menggunakan suntikan rec-FSHsebanyak 112.5IU.
Day -14 pada Feb 2012.
Tidak berjaya.



IUI kedua menggunakan suntikan rec-FSH 150IU selama 5 hari bermula hari day-4 (20/06/2012).
Suntikan rec-hCG untuk ovulasi pun diambil.
IUI Day-14.
Disahkan hamil dengan ujian BhCG pada 07/06/12.




...dan beliau telah mengirim sejambak bunga ini pada harijadi saya yang baru lepas. Terima kasih banyak2, S. Terharu ramai patient yang ingat harijadi saya ni. (Terima kasih juga kepada mereka yang menghantar ucapan. Doakan saya sentiasa sihat tubuh badan dan akal fikiran ya, maklumlah dah makin tua :).



Maka,
Siapa kata retroverted uterus tak boleh hamil dan kena operate betulkan?


Kepada yang mempunyai masaalah serupa seperti di atas, ingatlah, jangan putus asa.


Mengapa IUI di sini success ratenya tinggi? Saya pun dah makin kurang kes yang perlu bertukar ke IVF kerana mereka2 ini dah hamil dengan kaedah lain. Nanti saya cerita satu-persatu (tapi tak lah cerita semua secret tu). Bermula dengan teknik 'mencuci' sperma dan teamwork. Sama penting dengan ubat yang sesuai, monitoring, timing of IUI dan teknik IUI itu. Monitoring patient sendiri untuk kesan samping ubat suntikan. Dan pantang-larang selepas IUI. Semuanya ada seni. Dan kena sentiasa update pengetahuan. Kalau 'generalise'kan semua je, bukan doktor pun boleh buatkan IUI tu, bukan susah pun :)

6 comments:

  1. kata-kata penguat semangat selepas menjalani rawatan iui...terima kasih tak terhingga untuk doc..

    ReplyDelete
  2. dr..
    berapa anggaran kos IUI di Pantai?
    Saya da 3x buat IUI di hospital swasta di Shah Alam,tp x berjaya..

    ReplyDelete
  3. salam doc..selama ni silent reader je...tp hari ni tergerak nak post..

    sy nak tau brapa anggaran kos IUI dihospital pantai? Sy juga dh buat IUI di LPPKN sebanyak 3x tp tak berjaya..boleh ulas sket kes saya nih?

    1cycle-> Clomiphene(100mg x 5days) + FSH Injection (Puregon 100iu x 3 kali) + TVS + HCG Injection + IUI + 6matured eggs + 15mill washedsperms

    2cycle-> Clomiphene(100mg x 5days) + FSH Injection (Gonal-F 75iu x 4) + TVS + HCG Injection + IUI + 3eggs + 30mill washedsperms


    3cycle-> Clomiphene(100mg x 5days) + HMG Injection (Menonys 75iu x 3) + TVS + HCG Injection + IUI + 2eggs + 30mill washedsperms

    ReplyDelete
  4. subhanallah..

    tahniah doc serta pesakit kerana berjaya. harap selepas ini ada rezeki sy pula:)

    ReplyDelete
  5. Bagaimana kalu pesakit yang mengalami Asherman's Syndrome? Masih ada harapan untuk mereka mendapatkan anak?

    ReplyDelete