Saya masih memilih untuk menulis di alam siber secara percuma walaupun sesekali ada yang mencadangkan agar saya menulis buku mengenai infertiliti. Sebelum mencedok atau memetik 'ilmu' dari laman ini, anda tidak perlu meminta kebenaran tetapi diingatkan membuat semakan sendiri terlebih dahulu dengan doktor anda atau guru anda sebelum mem'forward'nya kepada orang lain dan memikul tanggungjawab akibatnya. Pohon doa kesejahteraan dan limpahan rahmat Allah ke atas guru-guru saya dan juga pesakit-pesakit saya yang banyak mengajar saya bidang ini. (peringatan untuk diri sendiri) Segala pujian bagi Allah. Mudah-mudahan, taubat saya diterimaNya dan segala dosa saya diampunkanNya serta saya terus dilimpahi rahmatNya. Sekiranya ada kesalahan, pohon dibetulkan, saya terbuka kepada teguran.

Sebarang percubaan berbentuk komen atau soalan bertujuan mengiklankan apa sahaja perniagaan atau blog sendiri tidak akan disiarkan. Blog ini bukanlah untuk iklan menjual barang. Peace.....

Thursday, 22 September 2011

Q&A Part 3

Soalan2 yang telah diajukan dari 15/07 hingga 31/08 2011 (berserta jawapannya).
Kpd yg memberi salam, ku jawab di sini awal2 "assalamualaikum".
Seperti biasa, sila baca tajuk 'disclaimer' di atas tu ya...



On Tiub Falopian (28/08/2010)

Lin (17/07/2011)
Slm.doc,
sya dah jalani hsg pada hari ke 10 cycle.normal cycle 26-28days.now dah 3days delay.adkh hsg punca haid lewat?sya belum lakukan upt,tak nak frust lagi mcm sebelum ni.anyway,tiub sya ok.x block.sya buat hsg ats saranan doc,aftr 3yrs besalin ank petama sya msh xpregnant.msa pregnant dulu,sya jalani laproscopy utk buang cyst di tiub kiri.harap doc dpt bantu.tq


Jawapanku;
Lambat menjawab soalan ni. Kalau dah pregnant, kira batal je. Tetapi kalau belum, bagitau semula, I janji akan jawab cepat2, insyaAllah :)

Dreamless Life (12/08/2011)
salam doktor..

saya buat IUI dgn doktor bulan lepas.
tapi tak berjaya.so nak tanya,perlu tak sy check tiub falopian saya before 2nd IUI?

Jawapan
Seeloknya, begitulah. Cuma, kaedah sesuai utk check tiub ni bergantung kpd penyakit u. Cukup sekadar HSG sahaja ke atau lebih sesuai buat laparoskopi, tak yah le buka besar (minilaparotomi atau laparotomi).

On POTONG Q (17/07/2011)

Faizah's (17/07/2011)
Assalamualaikum wbt... boleh tak saya nk join blog private doctor kt My Clone? Sya sudah berkahwin n ada 1org anak :) mohon invite ye... ni emel sy nurfaizah.ramli84@gmail.com

Baru di-invited, jangan terkejut ya dgn perangai anakku itu...

Faizah's (17/07/2011)
Doctor...mcm mana nk tnya if sy ada kemusykilan apa2?? boleh sy tnya doctor direk kt sini?

Boleh, silakan.

Sahida (17/072011)
Salam Dr, kalau saya ni sah- sah perempuan..boleh ke invite saya ke private blog My Clone Dr tu?;) yessamine247@yahoo.com...hehe.

Pun baru di-invited :)


Diana stories (18/07/2011)
assalamualaikum doktor..

saya nak tanya mengenai tanda kehamilan. Last period saya pada 29/5/2011 dan sehingga kini masih tidak period (18/7/2011). Cycle saya adalah tetap iaitu 32 hari dan sepatutnya period saya datang pada 30/6/2011. Saya telah membuat upt pada hari ke-10 dan juga hari ke-19 lewat period dan masing-masing -ve. Soalan saya, harus kah saya berjumpa doktor untuk pemeriksaan selanjutnya (blood test/ scan) atau membuat test lagi sekali pada hujung bulan?

Jawapan
Pun dah basi nampaknya. Kalau masih ada problem yang sama, sila ajukan.

Areina (18/07/2011)
Thanks DR for your reply..I dah makan Duphaston for 5 days and stop makan last Tuesday, should be sehari dua ni patut period la kan..kalau tak mai jugak camna ye?What's next tu.. what should I do kalau masih tak period after a week stop makan ubat?
What is the usual reason for this condition? Or tak usual?? :(

TQ

Areina (25/07/2011) on Aamiiiiiin
DR, saya confuse sbb masih belum period..last lucrin in May and dah habis makan Duphaston 2 weeks. Ada possibility I dah ovulate (nampak dalam TVS) then kalau tak pregnant bukankah patut dah period? Sbb kalau dah ovulate means lucrin effect dah habis kan?, sbb lucrin stops FSH , LH, Estrogen (tak boleh nak ovulate). Then kalau dah ovulate ,mesti ada rise in progesterone and dah boleh period?
Or am I not right?
Saya risau pulak tunggu period ni sbb sebelum ni saya regular. Harap Dr boleh bantu. Thanks


Jawapan
Cuba check serum estradiol dulu dan tanya Dr masa buat TVS tu berapa ketebalan endometrium. Kalau estradiol masih sangat rendah dan endometrium pun nipis, mungkin disebabkan oleh kesan injection tu masih ada.
Pil turun period tu hanya tukar endometrium kepada fasa matang utk period tetapi kalau endometrium nipis.tak terbentuk, macamana nak dapat period kan?

Apa bukti2 ovulation dalam TVS tu?

Lagi satu yg penting, check kot2 u sebenarnya pregnant, dah pernah jadi pun bbrp kali :)


ayieesyasahak (19/07/2011)
doktor,boleh saya tau,selalunya saya dengar masalah keputihan selalu melanda wanita.ada ka masalah kekuningan?saya perlukan penjelasan mengenai masalah kekuningan yang salah seorang sahabat saya pernah bertanya kepada saya.adakah kekuningan itu kerana kuman atau bakteria? apakah kesannya? kerana sahabat saya sering mengalami kekuningan tersebut.

tq.

Jawapan
Beritahu 'sahabat', keputihan atau kekuningan boleh disebabkan oleh jangkitan kuman, terutamanya kalau berlebihan/berlainan daripada lelehan biasa. Bakteria, kulat, parasit, virus, mana2 tu boleh menyebabkannya. Yg paling kerap adalah kulat Candida. Kalau dia dah kahwin, Dr boleh ambil sampel dari bahagian faraj sebelah atas utk dihantar ke makmal. Kalau masih dara lagi pun sebenarnya boleh diambil sampel dari faraj bahagian bawah menerusi lubang selaput dara tu.

mz (18/08/2011)
sy nk tanya soalan keputihan juga...adakah normal jika berwarna coklat2 jernih?

FYI, saya baru keguguran 2 bln lps...adakah saki baki dari darah2 lama?darah period juga..xmerah betul...warna coklat kehitaman pada awal period..dan akhir2 period...

Jawapan
Keputihan yang normal tiada calit darah pun. Gi la check dgn Dr u.


OVARIAN CYST (14/11/2010)

Mieraie (26/07/2011)
salam dr..
pada usia 16 tahun ovari sebelah kanan sy telah pecah lepas jatuh semasa sy blajar silat.sy dah buat operate,ovari kanan dah dibuang,sekarang usia sy dah 21 tahun tapi sy mengalami msalh period tak teratur,4 bulan sekali baru datang priod..adakah tue normal? 1 lg sy nk tahu adakah sy akn dpt zuriat apabila kahwin nanti?

Jawapan
Sungguh pelik ovari yang biasanya hanya 2.5cm x 1.5 x 1cm tu boleh pecah, mungkin u ada cyst sekali kot sehinggakan ovari keseluruhannya membesar dan yang pecah tu cyst. Cuba check semula apa keputusan laporan histopatologi, biasanya Dr akan bagi satu salinan.

Period 4 bulan sekali bukan normal. Kena check.

Selagi U ada rahim dan ovari lagi satu tu boleh mengeluarkan telur, selagi tu u boleh pregnant, insyaAllah.


On Q&A (07/06/2011)

Wansafinah (27/07/2011)
Salam....
Doc, saya ade PCOS dan dah 3 kali wat iui tp failed. after this doc nak wat dnc sbb dia ckp rahim saya cam bengkak. adakah kebaikan dnc utk saya yang mmg nak pregnant n adakah dnc dapat meningkatkan peluang utk pregnant
.

Jawapan
PCOS (selain beberapa perkara lain) boleh mengurangkan peluang kehamilan dan bila pregnant, ia pun boleh meningkatkan risiko keguguran. Kdg2 'period' tu sebenarnya 'early miscarriage'. Kdg2 u kena buat rawatan pembedahan. Lebih jarang lagi, semua tu tak menjadi n u kena buat IVF pula.

Faktor utama rawatan PCOS ni bukannya mendekatkan sperma (IUI) tetapi:
1. Telur boleh membesar dan ovulate ke tidak?
2. Ada tak hormone imbalance lain eg hyper-insulinaemia, free testosteron atau SHBG?

Saya tak pasti apa maksud rahim bengkak? Saiz rahim keseluruhan ke? Dinding otot rahim ke? Lapisan endometrium ke? Biasanya dalam PCOS, yang kita risaukan ialah lapisan endometrium menebal berlebihan esp bila dah lama tak period (maknanya tak ovulate2)sbb wanita PCOS lebih berisiko untuk dapat endometrial hyperplasia atau lebih teruk lagi, kanser. D&C dapat mengeluarkan lapisan endometrium ini utk diperiksa di makmal histopatologi.

Kalau dah buat rawatan IUI (maknanya U boleh ovulate kan?), sepatutnya lapisan endometrium sihat sebab ada kesan perlindungan dari hormon progesteron pula.

Kalau bengkak tu sebenarnya polip di dalam ruang rahim, maka lebih elok teropong dari bawah dulu (hysteroscopy) supaya bila nampak polip, ia boleh dicantas pada pangkal polip. D&C is a blind procedure, byk kadang polip tu tak bersih semua.

On CONTROLLED OVARIAN STIMULATION (Okt 2010)
Scarlett (01/08/2011)
Salam Dr..
Sya skrg sdg mndptkn rawatan di hospital selayang, skrg ni diberi clomid day 2-6 and masa scan pd day 10 ade follicle bersaiz 18mm. then saya diberi hcg shot. skrg ni bru ari ke 13..yg saya risaukn skrg, period saya selama ni selepas saya berhenti pil perancang tahun lepas, sgt sedikit da cuma dlm 2-3 hari shj.. adakah ini mnyukarkan saya utk get pregnant?
saya da buat vagina scan, pap smear & hsg test, sumer nya normal. jadi apakah masalah yg menyebabkn period saya sgt sedikit dan cuma 2-3 ari tu?

Jawapan
Sepatutnya semasa ambil pil perancang, period sedikit. Bila stop pil perancang baru period kembali kepada asal ie normal flow. Musykil ni. Mungkin kesan pil perancang tu belum habis sepenuhnya tapi jarang yang sampai setahun macam u.

Bila Dr kata scan normal, tanya semula satu persatu, ddi antaranya termasuklah perkara2 ini:
- Apa yang dilihat normal?
- Pada pintu rahim : changes in cervical canal.
- Pada rahim : endometrium (ciri/pattern, ketebalan, warna/echogenicity, polip, submucosal fibroid)
- Pada ovari : polycytsic? berapa yang saiz folikel 18mm tu?



On Aamiiiiin (July 2011)
otomen (08/08/2011)
salam doctor..

Good day to you..sy br 2 bulan berkahwin, after nikah period pain saya sgt teruk compare to before nikah..senggugut at 1st day yg teruk..sebelum nikah sy biasanya start senggugut pd hari ke 3 or 4.
The panel doc refers my case to Gynae.

1st appointment (30/7) - gynae scan perut and masuk kan alat kt vagina. Doc bg tau rahim ok and takde benjolan tp ada infection (keputihan), tp hanya sedikit. Doc bg ubat utk keputihan dan ubat tahan sakit.

On Wednesday (3/8) sakit sakit perut yang rasa macam nk period. Biasa nya sy hanya akan rasa sakit nak period a few days before period.
Ikut kiraan next period sy ialah 13/8 (kitaran 28 hari)

2nd appointment (5/8) - perut saya (area peranakan) sakit bila ditekan2. Doc suggest saya utk buat laparoscopic surgery on 11/8.

Soalan saya, perlu ke saya try laparoscopic surgery?

Btul ke keputihan boleh menyebabkan susah utk pregnant?

Thank you Puan Doc...

Regards,
Nana

Jawapan
Keputihan biasanya tidak menyebabkan susah nak pregnant kecuali jangkitan kuman penyakit seksual eg chlamydia dsb.

Laparoskopi membolehkan Dr memeriksa secara 'direct visualization' ke ruang pelvis. Kalau ada penyakit, boleh dirawat masa tu juga. Biasanya ada rakaman video n Dr boleh tunjukkan rakaman tu sewaktu appointment lepas op, biasanyalah....

On DUGAAN LAGI (Aug 2011)
ct (22/08/2011)

Salam Dr.

Saya telah berkhawin selama 4 bulan.Last period saya pada 15june 2011.Sepatutnya period saya datang pada 19july 2011 tetapi Pada 3aug 2011 baru ini keluar spot coklat selama 5hari. Pada 14aug 2011 saya telah membuat ujian UPT tetapi hasilnya negative.Perut saya juga terasa sakit di sebelah kanan.Apakah saya hamil dan Apakah tindakan selanjutnya?

Jawapan
UPT tidak semestinya tepat. Buatlah ujian darah B-hCG, tetapi memandangkan soalan ni dah basi, sila update situasi ya.

Kyra justtyanna (24/08/2011)
dr saya ada beberapa persoalan tentang sakit puan..saya berharap dr boleh contact email sy justyanna90@yahoo.com/0179270098.. saya harap dr dapat membantu saya :)

Jawapan
Saya tak buat private consultation kecuali kpd patient2 saya sahaja. Boleh berkongsi masalah di sini untuk manfaat beramai2 atau datang ke klinik saya.

11 comments:

  1. Dr, saya tak dapat access ur private blog.. bole invite sekali lagi at yessamine247@yahoo.com. TQ so much dokter!:)

    ReplyDelete
  2. Salam Dr Adilah...

    Saya ingin bertanya ttg ibu saya yg berumur 63thn. Dia start menopause semasa 50++. Sejak akhir2 nih, selang beberapa bulan, kekadang masih lagi dtg tanda2 cecair coklat. Adakah ianya darah haid atau simptom penyakit lain berkaitan?

    Saya dah nasihatkan ibu saya utk ke klinik tapi dia takmau..Biasanya perempuan yg bermula dan akhir menopause dlm lingkungan umur brp yer Dr? Terima kasih...

    ReplyDelete
  3. Dr, saya skrg 34 weeks 2nd pregnancy.Anak pertama meninggal dunia 1day after lahir - PPHN,fetal distress.Masa tu emergency caesar.Utk anak kedua,sy plh caesar juga krn trauma dgn prolong labour sblm ni.SY nk tahu kalo Dr blh bg pendapat:ada kebarangkalian kes fetal distress berulang? Apa chances sy? Thanks Doc

    ReplyDelete
  4. Salam Dr.Adilah, saya ingin mendapatkan pandangan puan untuk masalah saya. Saya telah keguguran sebanyak 2 kali (1st & 2nd pregnancy). Pregnancy yg pertama saya keguguran pada minggu ke 5 dan pregnancy kedua pada minggu ke 10 walaupun heartbeat baby telah dapat dikesan pada minggu ke 8. Sekarang saya pregnant kali ke-3 dan berada dalam minggu ke-5. Doktor saya memberikan 2 jenis ubat untuk dimakan setiap hari duphaston & casprin. Apakah fungsi casprin dan adakah ia mempunya any side effect kepada diri saya ataupun kepada fetus? saya ade terbaca mengenai adverse effect of casprin on fetus. Harap doktor dapat bantu n jelaskan. Adakah apa2 approach lain untuk mengurangkan risiko keguguran?

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum..

    Saya berumur 31th, da bkahwin selama 1 thn 2 bln. dan masih belum hamil, disebabkan curious dgn ketidakhamilan,saya chek di satu hospital swasta dan disahkan saya ada endo dlm ovari, so, perlu operate. disebabkan byrn diluar kemampuan saya, saya rujuk di H*KM. doc di H*KM kata x serius dan x perlu operate.. 3-4cm.. mula2 saya buat pap smear, pastu ambil darah pd hari ke-2 dtg period. sepatutnya hari ke-21 pun kena ambik darah, tp hari cuti,bahagian O & G tutup.Kemudian next appointment pun saya x pegi sbb ada tulis 'gun flap'.. sound scary.. :(

    1) takpe ke kalo saya x amik darah utk hari ke-21, pastu terus ke next appointment?
    2) gun flap tu apa yer?
    3) adakah sbb saya terlalu kerap outstation (keluar masuk ladang/kebun naik 4 wheel) dan kerap buat kerja-kerja berat, angkat kotak etc, menyebabkan saya sukar hamil?
    4) what should i expect in my next treatment/appointment?

    fyi, my cycle : 31-32 day..
    so far hanya baru 2 kali saya lewat period

    1) supposed 10 july,UPT-faint line.. then period pada 24july.. :(
    2) supposed 24-25 Sept, then 28 period.. :(

    TQ doc..

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum dr.
    Sy baru je join ur blog since i try to google some information about kesuburan. Since i baca begitu bnyk question yg diajukan, i tertarik with ur others blog which called blog clone? so, blh x i invited i utk baca blog tu? im alredy married. tq. ^_^

    ReplyDelete
  7. Owh,forget to give my email. ladybarbella@gmail.com. teheee

    ReplyDelete
  8. salam...
    sy ade soalan..sy mgalami haid y berpanjangn. ut pngtahuan dr, sy mngalami haid sejak 3.8.2011.ia bertersn shgga 27.11.2011.haid sy hnya berhnti lbh kurg 10hr dan darh keluar smla pd 6.12.2011 bru2 ni. drh keluar xmntu.kdg2 byk dn kdg2 skdkt.klau byk, sy tpksa mnkr panty liner dgn kerap. dn kdg2 sdkt dmna hnya drh bwrna coklat sje y kluar.(drh y kluar xsbyk drh haid). drh y kluar skrg agk cair dan tidak berbau.. sblm bln 8, period sy tidak mnentu. sy hanya dtg haid 3-4. dan tiada drh y kluar.hnya tompok2 drh bwrna coklt. ia trjadi pd bln dlm bln 6-7.sy hrp dr dpt mmbntu mslh sy.utk pngetahuan dr sy sdh berkahwin.

    ReplyDelete
  9. salam doc,saya salah seorg silent reader blog doc; urm..boleh invite saya dlm private blog doc? messh.lane@gmail.com

    thanks

    ReplyDelete
  10. Salam Doc,

    Saya Dee, menggunakan email suami.

    Saya sudah berkahwin selama stahun 2bulan, masih belum hamil. Period saya regular tetapi ade sedikit masalah senggugut. Saya telah menjalani rawatan dengan doktor pakar sejak usia perkahwinan 7 bulan lagi. Saya telah menjalani rawatan IUI sebnayak 3 kali. Waktu pertama kali saya buat IUI, gagal dan doktor telah kenalpasti saya ada masalah vaginismus. Spekulum yang kecil pun x boleh masuk. Dalam masa 2 bulan, saya menjalani treatment dengan vaginal dilator dan Alhamdulillah saya semakin pulih.
    Kemudian saya menjalani lagi rawatan IUI utk kali ke-2, dengan mengambil clomid selama 5 hari , sebiji setiap hari. Namun IUI masih gagal. Tetapi doktor telah mengesahkan IUI berjalan dgn lancar (spekulum boleh masuk).
    Untuk IUI kali yg ke-3, doctor telah memberikan clomid dgn dos yg lebih tinggi, 2biji sehari selama 5 hari. Waktu yang sama doctor telah mengesyorkan saya utk mengambil supplement DHEA 25mg. Sebelum membuat IUI, doctor telah mmbuat TVS dan ade satu telur yg agak besar. Dan doctor mengesyorkan IUI pada hari ke-15.
    Masalahnye sekarang ialah pada hari ke-19, saya mengalami 'bleeding' yang agak heavy pada hari pertama dan kedua (warna seperti coklat2). pada hari ke3 & ke-4 darah semakin kurang dan stop. Pada hari ke-3 bleeding, saya berjumpa dgn doctor dan doctor telah scan rahim dan ternampak seperti ade 'benda' di dalam rahim saya. Tetapi doctor tidak dapat nk pastikan benda apakah itu. Kerana selama saya membuat permeriksaan (hampir setiap bulan scan) memang tak pernah nampak benda asing tersebut. Merujuk pada history saya, saya tidak pernah mengalami period dua kali sebulan. Dan doktor tersebut juga berpendapat itu bukan lah period.
    Apa yang merunsingkan saya ialah sehingga hari ini saya masih belum period lagi (hari yg ke-34)sedangkan kitaran haid saya setiap bulan adalah tepat 28 hari. Saya dah membuat UPT tetapi hasilnya -ve. Saya nk tanye pendapat doc,
    1.adakah 'bleeding' hari ke 19 itu period atau darah penyakit?
    2. Adakah 'benda asing' di dalam rahim itu polyps atau sedang berlaku implantation? atau ade penyakit lain?
    3. Adakah DHEA yg telah menyebabkan saya bleeding pada hari ke-19 kerana setahu saya DHEA ni adalah pil hormon dan mungkinkah hormon saya terganggu?
    Saya sangat berharap doc dpat memberikan advice, saya sangat runsing dgn keadaan sekarng.

    Terima Kasih,

    ReplyDelete
  11. Salam, Dr Adilah,
    Im TTC...can I join your blog...my email is gh280302@gmail.com
    Tqs.

    ReplyDelete